Nederland en Iran

Posted in Geestelijken, Journalistiek, Nl en IRI, filmnieuws by TE on the February 19th, 2008

Ik kreeg een beetje lacherige reacties vanuit Nederland over het voornemen van het Iraanse parlement (zie foto) om de banden tussen beide landen te ‘herzien’. Dit naar aanleiding van de film van Wilders die best wel eens op 25 maart (verjaardag  van de profeet) uit zal kunnen komen.

“Gaan ze geen pistache nootjes meer sturen?” (hahaha) en “het is toch altijd al tapijtenuitverkoop,” (hohoho) waren enkele reacties. Erg grappig, maar er is natuurlijk meer aan de hand. Olieproducten en onderdelen voor de olieindustrie vormen de bulk van de handel tussen Nederland en Iran. Daarnaast is de Nederlandse agrarische sector ook vrij groot hier.  Slechtere relaties kosten Nederland dus werk en geld.

Maar een mogelijk handelsboycot is minder belangrijk, het gaat er vooral om dat een van de machtigste en activistische moslimlanden ter wereld al vooraf Nederland waarschuwt voor de gevolgen van de Wildersfilm en het vervolgens op een lijn plaatst met Denemarken. Een land dat tegenwoordig door miljoenen mensen in deze regio als een zwaar extremistisch wordt gezien.

Het is duidelijk dat het Iraanse parlement en de regering dit niet over zich willen laten gaan. De Iraanse minister van Justitie, Elham stuurde vorige week een brief naar zijn Nederlandse collega Hirsch Ballin, met de vraag de film te stoppen. 

Gewone Iraniers maken zich hier nog niet druk over, maar ze zijn in dit geval geen factor van belang omdat ze weinig inspraak hebben in wat de overheid doet. Dit wil overigens niet zeggen dat Iraanse burgers zo’n film zouden goedkeuren. Maar net zoals Nederlanders zich afvragen wat de bedoelingen van Ahmadinejad met Israel zijn, zullen Iraniers dat doen over Wilders en de profeet: beiden zijn ingewikkelde taboe-onderwerpen die Nederland en Iran cultureel heel anders worden geinterpreteerd.

Als dit echt uit de hand loopt - kijkende naar de recente geschiedenis- zou een Iraanse religieuze autoriteit eventueel ook een fatwa tegen Wilders uit kunnen spreken. Op een paar dagen na 19 jaar geleden sprak ayatollah Khomeini een fatwa tegen Rushdie uit, vanwege opmerkingen in diens boek ‘De Duivelsverzen’. Hij beledigde de profeet, en werd daardoor een afvallige en was het mogelijk hem. Nu is Wilders geen moslim en kan dus geen afvallige worden, maar ik weet niet of dat hem compleet van een mogelijk fatwa uitsluit.

Wat zouden andere gevolgen kunnen zijn van een slechte bilaterale relatie tussen Nederland en Iran?

93 Responses to 'Nederland en Iran'

Subscribe to comments with RSS

  1. Richard said,

    on February 19th, 2008 at 12:51 pm

    Simpel: dat Iran (en enkele andere landen) precies doen wat Wilders wil dat ze doen: bewijzen dat hij ‘gelijk’ heeft.

    Wilders wil niets liever dan gewelddadige reacties uitlokken. Vandaar ook de hype vooraf (eerst kwam hij in januari uit, toen werd de titel bekend gemaakt (’fitna’), toen werd voorspeld dat de film zou eindigen met een afbeelding van de profeet waar ‘iets’ mee zou gebeuren: het lijkt nog slechts te gaan om het miximaliseren van het sar-gehalte).

    Vandaar ook het steeds maar uitstellen: Nederlandse moslims initieerden een aantal positieve tegenacties (de knuffelberen van Samira Bouchibti, ‘alle moskeeën open op de dag dat de film uitkomt’), waarschijnlijk om moslims die hardere actie wilden gaan voeren het gras voor de voeten weg te maaien. Als je het mij vraagt, heeft Wilders toen zijn film bewust uitgesteld om te wachten op een tijdstip waarop die vriendelijke acties uit de moslimhoek hun momentum kwijt zouden zijn.

    Het zou me een lief ding waard zijn als iemand de Iraniers duidelijk zou kunnen maken dat ze met hun acties de beste bondgenoot zouden worden die Wilders zich maar kan wensen.

    Het trieste is: er hoeft tussen 1000 gewone moslims maar één gek te zitten en Wilders kan victorie kraaien.

  2. Boris said,

    on February 19th, 2008 at 1:08 pm

    Het is verkiezingstijd in Iran…een periode dat het parlement zich moet verantwoorden wat ze de afgelopen vier jaar hebben uitgespookt. Ik ben van mening dat dit ook invloed heeft op de uitspraken van het parlement. De Wilders film in Nederland of de Deense cartoons vormen een mooie gelegenheid om als ‘hoeder van de islam’ naar buiten te treden. En dus de goede sier te maken. Lijkt het niet een beetje op Kase-daghtar-as-ash politiek?

    De negatieve gevolgen voor de Nederlandse - Iraanse relaties zal uiteindelijk wel meevallen is mijn inschatting. In ieder geval is mijn stelling dat de Nederlandse overheid zich niet moet bemoeien met de Wilders film. Wel hebben wij de verantwoordelijkheid om nog maals goed uit te leggen hoe bij ons vrije onafhankelijke media werkt. Als de film zou leiden tot een vogelvrij verklaring (volgens mij totaal niet aan de orde) via een fatwa van de opperste leider Khamenei moeten wij Wilders zo wie zo levenslang in bescherming nemen en de relaties met Iran per direct verbreken.

    Een andere belangrijke verantwoordelijkheid van de Nederlandse regering is dat zij aan de buitenwereld moeten uitleggen op welke manier zij de rechten van religieuze en etnische minderheden in ons land beter kunnen waarborgen. Want op dit punt heeft de Nederlandse regering wel een verantwoordelijkheid.

  3. nieuwsgierig said,

    on February 19th, 2008 at 1:29 pm

    Ze bluffen en blaffen wat betreft handelsboycot, maar ze zullen zeker een hoop herrie LATEN maken. En al die herrieschoppers (zogenaamde Daneshjujane basiji) zitten op commando te wachten, om carrière te maken moet je dergelijke kansen grijpen. Er bestaat ook dat die uitgesteld wordt tot tijdtip dat ze het beter kunnen misbruiken. In Iran zeggen ze maye sho naghd konand.

  4. R.A. said,

    on February 19th, 2008 at 1:50 pm

    Gevolgen: alle Nederaniers worden middels razzia’s bijeengebracht in interneringskampen en gewaterboard door hardcore PVV aanhangers :-)

    In ieder geval heeft dit niets met interne IRI-aangelegenheden te maken, ik denk dat het alweer een actie is gericht op de publieke opinie in de Islam. landen en ook vooral de Arab street……….. jullie corrupte leiders zwijgen en doen niets, maar wij komen wel op voor jullie/moslims….. en ze zullen zich niets aantrekken van ‘hoe wordt zo’n reactie aan de andere kant ervaren’, ze zijn niet uit op gunsten of sympathie van het westen maar leiderschap van de islam. wereld.

    De economische boycot; daar zouden beide partijen niet wakker van liggen (als het beperkt blijft tot Iran), de handelsvolume is relatief klein en de vraag- en aanbodzijde zullen weer andere leveranciers en afnemers vinden.

  5. Arjan said,

    on February 19th, 2008 at 2:10 pm

    Ik zit hier in Delhi nu bijna vier weken op mijn visum voor Iran aan het wachten en ik word niet echt vrolijk van Iraanse parlements leden die de banden tussen Nl en Iran willen ” herzien” . Ik zit trouwens ook niet echt op Wilders film te wachten. Maar goed ik ben maar onbetekend in deze strijd tussen goed en kwaad, censuur en absolute persvrijheid.

    Maar heeft Schell geen oliebelangen in Iran? Niet via een kleiner oliebedrijf? Zij zitten er niet op te wachten lijkt me.

  6. mobin said,

    on February 19th, 2008 at 2:24 pm

    @Thomas
    Pas op Thomas, de profeet is niet op 25 maart jarig… voor je het weet heb je zelf een doodswens aan je schoen ;)

    De grootste carrieresprong voor Wilders zou een fatwa uit Iran zijn. Mooier kan hij het niet wensen voor zijn verjaardag. Of voor valentijn? Wat ik me afvraag: waarom sturen die mensen elkaar geen kaart met valentijn?

    De gevolgen zijn er in ieder geval ook voor de commenters van onzeman en iedere andere Nederanier. Deze groep kan nu met nog meer trots en overtuiging zeggen dat het land van herkomst Iran is… je weet wel… dat land met een gouden geschiedenis (voor Jelle).

    Persoonlijk denk ik niet dat het regime in Iran zo achterlijk is dat ze een fatwa zullen uitvaardigen. Het signaal zal wel sterk zijn, maar is meer bedoeld voor interne consumptie in de Arab Street en niet om de al problematische situatie te verergeren. Een ayatollah stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen. :D

  7. R.A. said,

    on February 19th, 2008 at 2:25 pm

    Shell is jarenlang bezig geweest om weer voet tussen de deur te krijgen bij paar megaprojecten in Iran, al sinds jaren 90…….. allemaal op niets uitgedraaid, te veel risico, te weinig geprognotiseerd rendement.

  8. mobin said,

    on February 19th, 2008 at 2:29 pm

    En vergeten, Nederland zal het natuurlijk niet zonder slag of stoot vergaan. Ik denk dat de Nederlandse business belangen in de Arabische landen aanzienlijk zijn. Vrij moeilijk uitleggen in Saoedie Arabie, Bahrain, VAE, Qatar of Kuweit waarom NL niet in het rijtje met DK hoort.

    En om een hoogleraar te citeren, NL zal in de wereld een intolerante positie innemen, inderdaad in het rijtje met DK.

  9. R.A. said,

    on February 19th, 2008 at 3:05 pm

    NL, DK, nog een land erbij en er is een nieuwe “Axis of ………..”, waarom niet gewoon een ludieke actie beginnen, een slagzin afmaken, een nieuwe naam bedenken voor de landen met de mallote interpretatie van vrijheid van meningsuiting die het adagium is geworden voor elke Tokkie-achtige die een volzin kan uitspreken tegenwoordig (laat ze het maar opschrijven, zou ik zeggen, dan zullen ze stukken meer moeite hebben voor het uiten van hun mening :-)

    @mobin: niet mee eens, alsof ze in Rushdie-case niet konden bedenken dat het niet ‘verstandig’ zou zijn……… hun critertia wordt niet bepaald door wat nou verstandig is of niet. Maar ik vraag me wel af of Khamenei uberhaupt fatwa-bevoegd is……. hij staat niet in hoog aanzien als het om religieuze kennis gaat.

  10. Ghasedak said,

    on February 19th, 2008 at 3:17 pm

    De Tegenfilm (tegen Wilders) is sinds vandaag uitgekomen. je kan hem hier zien: http://www.mtnl.nl/

  11. Boris said,

    on February 19th, 2008 at 3:21 pm

    @ R.A. Khamenei is marja-e-taqlid en kan dus fatwa’s uitvaardigen. Dat hij niet door iedereen gerespecteerd wordt is een andere zaak. Trouwens zelfs de ‘clergy’ zijn rationeler in hun opvattingen dan dat jij het voor doet komen in je opmerking naar Mobin.

  12. mobin said,

    on February 19th, 2008 at 3:24 pm

    @Boris en R.A.
    Inderdaad, ik ben overtuigd dat de mullahs zeer pragmatisch zijn en rationele besluitvorming toepassen met kosten-baten analyse…..

  13. Thomas said,

    on February 19th, 2008 at 3:25 pm

    @Boris en R.A. Dat klopt natuurlijk wat Boris zegt, maar tegelijkertijd zijn er natuurlijk voldoende geestelijken van de ‘fiqh-e sonnati’ -school die niet pragmatisch (of rationeel zoals jij het noemt) op dit soort dingen reageren.

    @Mobin. http://en.wikipedia.org/wiki/Mawlid hij is echt -volgens de shjiísche rtelling dan- op de 25ste maart jarig.

  14. Ghasedak said,

    on February 19th, 2008 at 3:38 pm

    @R.A. wat dacht je van VS

  15. Arjan said,

    on February 19th, 2008 at 3:51 pm

    Wat is rationeel? Was het rationeel om een minister van buitenlandse zaken naar de begrafenis van een internationaal gezochte terrorist te sturen? Imad Mughniyah’s naam mocht bij zijn leven nooit met Hezbollah of Iran in verband gebracht worden.
    Dat men zo publiekelijk erkent dat hij voor Iran heeft gewerkt bij zijn dood terwijl bij zijn leven hij werd doodgezwegen verbaast me heel erg.

    Wat zal trouwens met onze ambassade gebeuren? Was de Deense niet ten dele in brand gestoken?

  16. R.A. said,

    on February 19th, 2008 at 4:22 pm

    @ Boris: Dat bedoelde ik niet, ik bedoelde onder zijn “peers” heeft ie geen aanzien, hij is in een nacht gepromoveerd tot Ayatollah zodat ie Khomeini kon opvolgen, uit politieke motieven.

    @Arjen: Iran rekent H’llah niet tot een terreurorganisatie (net zoals EU by the way), en Iraanse officials gaan geregeld op bezoek bij H’llah officials, de grootste oppositiepartij in de Libanese democratische stelsel.

    “Dat men zo publiekelijk erkent dat hij voor Iran heeft gewerkt bij zijn dood terwijl bij zijn leven hij werd doodgezwegen verbaast me heel erg.” Dat is wat jij ervan maakt, dat is niet het officiele standpunt van Iran noch H’llah. Iran steunt H’llah met raad en daad in hun strijd in de interne Libanese politiek en hun externe trijd tegen Israel, dat is het officiele standpunt. Niemand in Iran of bij H’llah die zegt H’llah staat onder direct bevel vanuit Teheran, integendeel, ze opereren autonoom.

    En H’llah staat nog steeds niet op de EU lijst van terreurorganiaties, of ben je geen Europeaan?

    @Ghasedak: hoe bedoel je?

  17. R.A. said,

    on February 19th, 2008 at 4:27 pm

    @Arjan: De poorten van de Deense anbassade in Teheran is besmeurd met rode verf door een paar opgetrommelde basiji’s en niet in brand gestoken.

  18. Boris said,

    on February 19th, 2008 at 4:33 pm

    @ Thomas: Je hebt gelijk dat er een stroming is wat een ‘fiqh-e sonnati’ lijn volgt maar dat hoeft ‘rationele’ beslissingen van andere geestelijken niet uit te sluiten. Het speelveld (de velayat-e faqih) waarin de geestelijken moeten manoeuvreren is in mijn ogen overwegend rationeel (met een aantal irrationele spelers).

    Er bestaat eveneens een hiërarchie van marja-e-taqlids binnen de velayat-e faqih. De opperste leider Khamenei heeft uiteindelijk het laatste woord. Mijn inschatting is dat Khamenei geen absolute volger is van de ‘fiqh-e sonnati’…of wel?

  19. Ghasedak said,

    on February 19th, 2008 at 4:38 pm

    @R.A. VS (Guantanamo Koran abuse affaire), Denemarken en Nederland in de nieuwe “Axis of…”. Het zal voor Verhagen een droom zijn om met de VS op een lijst te komen.

  20. nieuwsgierig said,

    on February 19th, 2008 at 4:41 pm

    @ Arjan

    Wat zal trouwens met onze ambassade gebeuren? Was de Deense niet ten dele in brand gestoken?

    Klopt, maar dat was alleen financiële schade en kort geleden wordt vergoed en dat was behoorlijk goedkoop (minder dan een ton denk ik en dat is niks i.v.m. propaganda dat ze bij fundamentaliste Arabieren konden maken). Dus ze zullen het nog een keer LATEN doen

  21. Sjonnie said,

    on February 19th, 2008 at 4:43 pm

    Nou kenne jullij allemaal wel segge dat Gert Wilders gek is. Maar dat is hij niet. Eg niet. Hij seg gewoon waar het op staat. Ik seg gistere nog tege me wijffie: stel je voor dat jij een hoofdoekie moet. Daar sgijt ik op, niet? Wilders is de enige die dat in de regering durf te segge. Alle andere zijn sgijthuize. Sorrie dat ik het seg.
    Motte die tulbande in Persie uitmake wat Gert wel en niet mag filme? Dat is debiel. Volgend jaar is het nog erger, want dan hebbe die tulbande een atoombom.
    ADO failiet. En Holland aan de islam. Wor wakker idiote. We mote er een bom op gooie voor het te laat is. Ik wil geen koeskoes maar friet.
    Sjonnie.

  22. Ghasedak said,

    on February 19th, 2008 at 4:50 pm

    ik denk dat ze niet verder gaan dan een klacht en wat dreigingen. Ik vind een vergelijking met Salman Rushdi ook niet terecht. Rushdi is een groot en respectabel schrijver die ook vele lezers in Iran had, Wilders is daarentegen een onbekende populistische schrijver die zelfs op Iraniers in NL weinig indruk maakt, een ‘juje’ (kuikentje) ten opzichte van Rushdi.

  23. toop said,

    on February 19th, 2008 at 4:59 pm

    Mijn stem krijgt Wilders iig zeker.
    Stop multiculturism!
    Lang leve echte Ariers!

    Wat met mijn land Iran is gebeurt kan hier ook makkelijk gebeuren. islam is 1 en al politiek een gevaar voor de samenleving.

  24. Ghasedak said,

    on February 19th, 2008 at 5:01 pm

    LOL Sjonnie, je mot nit vergete da di gekke sgijthuizis voor angstige sgijtbakkies als jij hel vel lande plat hebbe gbombardird. en di lande zatten di moslims in hune hus lekke ruste en bam bam bam vilen di bommen. zou di dat ook leuk vinden als bommen bam bam bam op je wijffie valle?

  25. Arjan said,

    on February 19th, 2008 at 5:06 pm

    @ Ghasedak,

    het uitspreken van de fatwa tegen Rushdie werd ook gezien als een zet van Khomeini om de binnenlandse aandacht niet meer op het stop zetten van de Irak-Iran oorlog te vestigen, wat in sommige kringen als een nederlaag werd opgevat.

    @RA ik heb niet geschreven dat Hezbollah een terreur groep is wel dat Imad Mughniyah een terrorist is, hij werd gezocht voor het kapen van een vliegtuig, het doodschieten van een Amerikaanse marinier en de ontvoeringen van verschillende Westerse burgers. De ontvoeringen werden gepleegd door een groep die zichzelf “Islamic Jihad”noemde en Mughniyah was het hoofd daarvan.
    Dat is volgens mij ook de reden dat Hezbollah voor zijn dood nooit toegaf dat hij lid was van Hezbollah juist omdat hij werd gezocht voor terrorisme.

    Dat je hard debateert vind ik prima maar lees wel nauwkeurig, nergens heb ik geschreven dat Hezbollah een terroristische groepering is.

  26. Sjonnie said,

    on February 19th, 2008 at 5:12 pm

    Ghasedak -
    nou, as ik het eerlik mot segge, dan wil ik so wie so liever met de buuf een wip make dan met me eige wijffie, die wast zich niet goed. Maar ze ken lekker bitterballe bakke, dat wel. Dus jij blijf met je tengels van der af, hoor je me?
    Ik vin trouwes wel die moslemwijve lekker geil. Je ken alleen maar raaie wat der onder die doeke en lappe zit. Over de islamwijve hoor je mijn niet klage.
    Hep je wel es een moslimkafé gezien? Geen bier, en alleen TL-buise. Je mot wel gek wese as je daar wat aan vin.
    Maar goet. Vlak voordat dese jonge de pijp uitgaat ga ik me bekere tot de islam. Want nadat ik kassiewijle ben wil ik ook met 77 jonge wijfkes op en neer. So gek sijn se dan tog nog nie.

  27. Ghasedak said,

    on February 19th, 2008 at 5:13 pm

    @toop ik wist niet dat Wilders een echte Arier is en Ariesche cultuur propageert. Je moet als Wilders stemmer toch als eerste je (Arier) cultuur en taal bij de vuilnis zetten… veel plezier

  28. toop said,

    on February 19th, 2008 at 5:25 pm

    @Ghasedak, wie zegt dat ik hier wil blijven? ik stem alleen op Wilders zodat er meer druk komt op het regime in eigen land.

  29. toop said,

    on February 19th, 2008 at 5:31 pm

    Kots misselijk wordt ik namelijk van al het multiculturisme in Europa. Harchi dahati jahan bud pashodan umadan dar shahrhaye inja=stelletje achterlijke berbers en dorpbewoners die hier gezellig hun stank laten ruiken.
    En het ergste ook nog is dat ze aan Nederlandse kinderen op scholen leren dat het verkeerd is om nationalischtisch te zijn trots zijn op je land.

  30. Ghasedak said,

    on February 19th, 2008 at 5:43 pm

    @Sjonnie, je reageert wel HEEL snel voor een boer ;) vandaag las ik in de krant dat tegenwoordig slim zijn uit de mode is geraakt door een overdaad aan oppervlakkig en lichtzinnig tv-programma’s
    (bron: Zijlstra A., Wie een beetje gezond verstandheeft, doet vooral lekker dom, Dag, pagina 5, 19.2.2008).

  31. Thomas said,

    on February 19th, 2008 at 5:43 pm

    Toop. Laat je niet zo gaan svp.

  32. Thomas said,

    on February 19th, 2008 at 5:45 pm

    Ghasedak: Dat stuk zou ik wel willen lezen

    (bron: Zijlstra A., Wie een beetje gezond verstandheeft, doet vooral lekker dom, Dag, pagina 5, 19.2.2008). heeft iemand een link?

  33. irani_nl said,

    on February 19th, 2008 at 5:46 pm

    De theologische aspecten van de Wilders-film zijn niet interessant ( of relevant), evemin de economische boycot….Men moet zich afvragen wat de nederlandse regering wil bereiken?… in ieder geval NIET bevorderen van vrijheid van meningsuiting.
    Historisch revisionisme is immers bij de wet verboden….
    Frankrijk, België, Nederland, Duitsland en andere landen hebben een wetgeving die het illegaal maakt om claims te doen die EQUIVALENT zijn aan holocaustontkenning.het valt onder het discriminatieverbod en dus strafbaar is volgens de artikelen 137c en 137e van het Wetboek van Strafrecht….

  34. Ghasedak said,

    on February 19th, 2008 at 5:48 pm

    http://www.dag.nl/static/project/epaper/DG/20080219___/1_004/article2.html

  35. Ghasedak said,

    on February 19th, 2008 at 5:52 pm

    @TE, het is natuurlijk geen hoog aangeschreven krant, maar de reactie van Sjonnie deed me daaraan denken… de link staat in vorige post…

  36. Ghasedak said,

    on February 19th, 2008 at 5:58 pm

    @toop, bedoel je meer druk of meer bommen? heb liever geen buitenlandse bemoeinis in Iran en zeker niet door een gek als Wilders.

  37. R.A. said,

    on February 19th, 2008 at 6:09 pm

    @Ghasedak:
    A) Rushdie was geen ‘grote’ schrijver ervoor, maar werd het juist dankzij die fatwa, en Wilders is een gekozen kamerlid, dus ligt het in dit geval juist vele malen gevoeliger….. er gaat bij niemand in Iran in dat de regering in NL niets kan doen om het gedrag van een kamerlid te beinvloeden, dat lag wat anders in geval van Rushdie, de Engelse regering kon terecht zeggen dat ze geen invloed kunnen uitoefenen op wat een schrijver schrijft.

    Nou, liever iets met een D voor het rijte, The Ducth, The Danes, etc.

    @sjonnie: je hep geleik, makkuh.

    @toop: je werkt nou echt op mijn lachspieren met die laatste opmerking van je…. kan de reactie wel berijpen, het is niet makkelijk om klem te zitten tussen IRI aan ene kant en als ‘moslim’ gezien worden hier in NL …… maar heb niet de illusie dat je als ‘Arier’ zal worden gezien en geaccepteerd hier…. daar ligt sowieso de oplossing niet van ons probleem.

  38. R.A. said,

    on February 19th, 2008 at 6:56 pm

    Op geenstijl zien ze het iig zo:

    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/1203121.html#comments

  39. R.A. said,

    on February 19th, 2008 at 7:00 pm

    @toop: lees de commentaren van je Arische broeders die je stem op PVV zeer zeker zullen waarderen en je met open armn zullen ontvangen :-)

  40. irani_nl said,

    on February 19th, 2008 at 7:28 pm

    @RA

    breaking news:

    Bush new vocabulary : :)

    axis of “LED”
    L : lage landen, laag
    E :eigen, ego-democratie, ….
    D :Dunk. dutch,danish

    antispam bahal :)

  41. Elisa S. said,

    on February 19th, 2008 at 7:39 pm

    Ik denk dat Sjonnie/javad net de tegenfilm gezien heeft en erg bang is, laten we het hem vergeven :)
    Helaas kwam ik laatst op een site terecht met alleen maar sjonnie-types, ongelofelijk hoe overtuigd men daar is van Het Grote Gevaar!

  42. Elisa S. said,

    on February 19th, 2008 at 7:43 pm

    @Mobin: Een ayatollah stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen.

    Waar haal je die wijsheid vandaan? Als je dat nou eens kon onderbouwen, slaap ik vanavond echt goed :)

  43. R.A. said,

    on February 19th, 2008 at 8:09 pm

    @Jelle: Waar blijft een historische anecdote?? :-)

  44. R.A. said,

    on February 19th, 2008 at 8:17 pm

    @irani_nl: Ik dacht meer aan “Axis of Dûh”: The Dutch, The Danish and other Dumbasses :-)

  45. Ghasedak said,

    on February 19th, 2008 at 8:18 pm

    @R.A. http://en.wikipedia.org/wiki/Salman_Rushdie
    “He first achieved fame with his second novel, Midnight’s Children (1981), which won the Booker Prize.”
    - Duivelse verzen was zijn 4de novel

  46. R.A. said,

    on February 19th, 2008 at 8:29 pm

    @Ghasedak: dat weet ik, maar die Booker Prize had van hem nog geen ‘grote’ schrijver gemaakt, en zeker geen bestseller auteur, hij genoot nauwelijks bekendheid in de angelsaxische wereld buiten UK ondanks die Booker Prize, laat staan daarbuiten.Voorbeeld: Kiran Desai won hem in 2006 met een prachtig boek “The inheritance of Loss” (onze eigen Kiran, schrijfster Naema Tahir heeft haar thema van haar nieuwe boek een beetje gejat van haar heb ik het idee) vraag mensen wie Kiran Desai is en niemand kent haar bijna.

  47. irani_nl said,

    on February 19th, 2008 at 8:47 pm

    offtopic

    Gazprom to develop two or three South Pars blocks in Iran - Miller

    http://www.itar-tass.com/eng/level2.html?NewsID=12391442&PageNum=0

  48. mobin said,

    on February 19th, 2008 at 8:48 pm

    @Arjan
    One man’s terrorist is another man’s freedom fighter! Ik weet zeker dat alle Nederlanders die in het verzet tegen de Duitsers waren als terrorist bestempeld zouden worden.

    @R.A.
    Echt hilarisch die gasten op geenstijl. Ik heb echt hard moeten lachen…

    @Elisa S.
    Misschien dat ze bedoelden dat een ayatollah zich wel twee keer tegen de steen stoot? Dat lijkt me makkelijker uitleggen…..

  49. mobin said,

    on February 19th, 2008 at 8:50 pm

    @Toop
    Dorpelingen? En jij dan, ben jij geen dorpeling? De wereld is bezaaid met dorpelingen en daarvoor hoef je niet buiten de stad te wonen hoor. Hier in Nederland hebben we ook genoeg boeren. Misschien ben jij in het verkeerde tijdperk geboren en had jij beter je draai gevonden in de jaren 40 in Nazi-Duitsland.

  50. Ghasedak said,

    on February 19th, 2008 at 8:57 pm

    @R.A. Kiran is denk ik ook in NL beetje bekend, maar het probleem met schrijvers is dat ze altijd een beetje onbekend blijven aangezien zij maar een schrijver zijn. dat verandert idd als ze iets controversieels schrijven… Maar mij ging het meer om het feit dat voor Wilders op een lijst staan met Rushdi een nattedroom is en doet hem teveel eer. Ik vermoed dat de politici in Iran dat wel in zullen zien en hem die eer dan ook niet zullen gunnen…

  51. Ghasedak said,

    on February 19th, 2008 at 9:01 pm

    teminste laten we hopen dat het zo zal gaan anders kunnen we een tsunami van iran-bashing-berichten in de NLse media verwachten…

  52. irani_nl said,

    on February 19th, 2008 at 9:08 pm

    Egypt summons Danish ambassador over cartoons

    1-The Egyptian government has summoned the ambassador of Denmark in Cairo to protest ….
    2-Denmark was known in Egypt and the Middle East mostly for its dairy products ….
    3-.Also on Tuesday, hundreds of students held a protest against the cartoons in the university of Assiut, south of Cairo… :)
    4-The protestors, led by the STATE-APPOINTED president of the university, called for boycotting Danish goods and chanted slogans praising the Prophet Mohammed….

  53. irani_nl said,

    on February 19th, 2008 at 9:08 pm

    link :

    http://www.reuters.com/article/topNews/idUSL1963271620080219?feedType=RSS&feedName=topNews&rpc=22&sp=true

  54. R.A. said,

    on February 19th, 2008 at 9:09 pm

    @Ghasedak: je zegt het al “een beetje” :-)

    Nou, ik denk niet dat die kamerleden daar enig idee hebben wat de motivatie van Wilders is, hoe en wat de sfeer, en wat de problematiek rond migratie en integratie in NL (de voedingsbodem voor opkomst Wilders-achtigen) is………. zij zien enkel en alleen de “blasfemie” en de wereldwijde complot van “zionisten”…….. vergelijk het met Verhagen die hier in de kamer het heeft over de “systematische vervolging van Christenen in Iran”, zonder enig idee te hebben waar ie over kletst.

  55. Ghasedak said,

    on February 19th, 2008 at 9:21 pm

    @RA, eigenlijk heb je gelijk, ik hoop alleen dat Iran ano 2008 wat vordering heeft geboekt in die zin dat de procedures die tot een fatwa zouden moeten leiden veel zorgvuldiger belopen worden. Ik vroeg me trouwens af waarom geen fatwa tegen Bush & Co komt?

  56. R.A. said,

    on February 19th, 2008 at 9:25 pm

    OFFTOPIC:
    Op zeker geen Deense of Nederlandse voetbalcoach voor Iran, maar voorlopig ook geen Spaanse:

    http://www.fifa.com/worldcup/news/newsid=693983.html

    Ina daran joon meekanan, baba yek morabi Irani be kar begerren, rahat koneen mardomo…. mosabegahte moghadamatiye WC 2010 shoroo shode vali hanooz morabi nadare team melli.

  57. irani_nl said,

    on February 19th, 2008 at 9:26 pm

    berichtgeving in de volkskrant :

    Egypte heeft de verkoop van enkele westerse kranten verboden …:)

    http://www.volkskrant.nl/buitenland/article505876.ece/Egypte_verbiedt_kranten_met_Mohammed-cartoons

    dus geen vermelding van :
    1-hundreds of students held a protest…
    2-The Egyptian government has summoned the ambassador of Denmark…
    3-…

    riooljournalistiek….. gvd

  58. mobin said,

    on February 19th, 2008 at 9:29 pm

    @.R.A.
    Nationale elftal is een klerezooi (wat overigens niet in Iran). Er moeten een paar grote nederlagen en vernederingen de revue passeren voordat er een paar mensen de boel gaan organiseren. Een vernedering a la de komende 10 jaar in geen enkel internationaal toernooi kwalificeren of zoiets.

  59. R.A. said,

    on February 19th, 2008 at 9:31 pm

    @Ghasedak: zorgvuldig of onzorgvuldig, nou, verwacht eerder de tsunami aan Iran-bashing……. als het minder wordt dan valt het altijd mee achteraf :-)

    Khamenei is iig geen Khomeini, dat laat wat ruimte voor hoop misschien.

  60. R.A. said,

    on February 19th, 2008 at 9:35 pm

    @mobin: de 1e vernedering hebben we al gehad, 0-0 tegen Syrie in het Azadi stadion :-) Liever niet meer verenderingen…….. waarom selecteren ze niet heel Sepahan in team melli, die gasten spelen het meest Europese voetbal in de Iraanse competitie, goed georganiseerd en gedisciplineerd en zonder egoistische vedetten, met een prima coach……. en heel Esfahan zal trorts zijn :-)

  61. Ghasedak said,

    on February 19th, 2008 at 9:37 pm

    http://afp.google.com/article/ALeqM5hYCaYat7qj4kkQjQH9WZTiuR251w

    ze gaan eindelijk opzoek naar een iraanse coach… kan iemand een aantal iraanse coachs noemen?

  62. Ghasedak said,

    on February 19th, 2008 at 9:43 pm

    binnen kort komt nog een rapport van IAEA die waarschijnlijk positief zal zijn. afwachten dus:
    http://www.iht.com/articles/ap/2008/02/18/europe/EU-GEN-Nuclear-Agency-Iran.php

  63. R.A. said,

    on February 19th, 2008 at 9:46 pm

    Afshin Ghotbi, is een Iranian-American, die net vorig jaar is teruggekeerd als nieuwe coach van Perspolis……. was in de technische staf van Zuid-Korea vanaf WK 2002 onder Guus Hiddink, ook met Dick Advocaat gewerkt tot 2006, verder assistent coach VS team, en LA Galaxy.

  64. mobin said,

    on February 19th, 2008 at 9:50 pm

    @Ghasedak
    Positieve rapporten van IAEA, waarom boeit het zo weinig?

  65. R.A. said,

    on February 19th, 2008 at 9:51 pm

    @Ghasedak: was al bekend, ook de reden waarom sommige VN veiligheidsraad gewone leden, en vooral Zuid-Afrika een zitting van de raad ivm 3e sanctieronde hebben geweigerd tot de verschijning van het nieuwe IAEA rapport……. maar gelukkig zulle we daar in de Nederlandse pers niets over vernemen.

  66. R.A. said,

    on February 19th, 2008 at 9:54 pm

    Misschien een idee: Thomas, kun je ze in Iran niet influisteren dat Wilders maar een stromannetje is en dat de fatwa zich moet richten tegen de echte boosdoener achter de schermen: Joran van der Sloot :-)

  67. irani_nl said,

    on February 19th, 2008 at 9:55 pm

    off-topic eigenlijk HOOFD-TOPIC

    US invasion kills over 1 million Iraqis

    1-More than one million Iraqis ….by one of Britain’s leading polling groups
    2-Medical journal The Lancet….100,000 more deaths than would normally ….

    http://www.alarabiya.net/articles/2008/01/31/44978.html

  68. Ghasedak said,

    on February 19th, 2008 at 10:03 pm

    @irani_nl, het is belijkbaar nog niet door gedrongen tot de stro dat de neocons tussen hun oren slepen, lees hier:
    http://online.wsj.com/article/SB120338314589475783.html

  69. Barbera said,

    on February 19th, 2008 at 10:13 pm

    Ik zal wel een naïeveling zijn als ik jullie verhalen zo lees, maar ik vraag me toch af waar het idee van wederzijds respect is gebleven.

    Wat er met dhr. Wilders aan de hand is weet ik niet, maar ik vraag me toch af waarom hij zo bang is voor alles wat met de Islam te maken heeft. Wellicht worden zijn angsten gevoed door de extreme excessen binnen de religie?

    Maar ook de andere kant… Waarom kan een regering, waarvan ik uit ga dat de leiders veelal hoog zijn opgeleid, niet het kaf van de koren scheiden? Het betreft immers één Nederlander die zijn angsten (uitgedrukt in extreme opvattingen) te horen geeft. Zij zouden toch moeten begrijpen dat een individueel die niet eens in de regering van een land zit, nooit en te nimmer de mening van de meerderheid van een bevolking kan vertegenwoordigen?

    Maar ach grote verschillen in culturen en de daar bij behorende verschillen in referentiekaders zijn over het algemeen moeilijk te begrijpen (Ik kan dat ook lang niet altijd)

    Waarom kunnen we niet gewoon met zijn allen tot 10 tellen en rustig samen verder gaan?

    Wat betreft de dreiging met een boycot: Ik weet dat de boycot van Denemarken de Deense ondernemers aardig dwars heeft gezeten. Met name in de zuivelindustrie zijn er banen geschrapt omdat niet alleen Iran de Deense producten boycotte, maar dat een heleboel consumenten in het Midden-Oosten besloten geen Deense producten meer te kopen. Dus ik schat in dat een dergelijke boycot wel degelijk gevolgen kan hebben voor Nederlandse bedrijven. (er van uit gaande dat Nederland op Denemarken lijkt)

    Dus… niet te lichtzinnig over mensen en situaties denken en altijd vragen blijven stellen.

  70. irani_nl said,

    on February 19th, 2008 at 10:24 pm

    Ghasedakh

    lees maar bio van de christopher Hichens

    At the same time, he was attracted to the foreign policy ideas of some on the Republican right, especially the neoconservative group that included Paul Wolfowitz, whom he befriended…

    http://en.wikipedia.org/wiki/Christopher_Hitchens

  71. R.A. said,

    on February 20th, 2008 at 12:14 am

    @Barbera: Het was de Deense zuivelgigant Arla die vooral getroffen werd door dat (tijdelijke) boycot. Iran heeft niet een boycot van Deense producten uitgeroepen toen, maar andere landen in de Golf…. dat komt omdat Iran a) zijn eigen boontjes dopt en zelfvoorzienend is in de voedselproduktie b) geen speelveld van multinationals :

    http://www.arlafoods.com/APPL/HJ/HJ202COM/HJ202D01.NSF/O/B0262AFFD7FEAAE5C12571060028F056

    Ben bang dat die nuchterheid en tot 10 tellen al een jaartje of 5/6 afgezworen is in NL en is men op de rest van de wereld gaan lijken, de polderversie van heethoofdig fundamentalisme, in dit geval om de zgn vrijheid van meningsuiting (in Iran hadden we al veel langer geen last meer van nuchterheid, dus verwacht nou niet dat het in dit geval wel zou gebeuren :-)

    Lees de nieuw column van Louise Fresco in NRC van vanavond hoe NL onterecht in de kramp is geschoten en in een constante staat van nervositeit verkeert, hier een link naar het weblog-domein van NRC over dit column (niet de column zelf):

    http://weblogs.nrc.nl/weblog/discussie/2008/02/19/nederlanders-moeten-ophouden-met-zelfbeklag/

  72. R.A. said,

    on February 20th, 2008 at 12:16 am

    @Barbera: Het was de Deense zuivelgigant Arla die vooral getroffen werd door dat (tijdelijke) boycot. Iran heeft niet een boycot van Deense producten uitgeroepen toen, maar andere landen in de Golf…. dat komt omdat Iran a) zijn eigen boontjes dopt en zelfvoorzienend is in de voedselproduktie b) geen speelveld van multinationals :

    http://www.arlafoods.com/APPL/HJ/HJ202COM/HJ202D01.NSF/O/B0262AFFD7FEAAE5C12571060028F056

  73. R.A. said,

    on February 20th, 2008 at 12:17 am

    vervolg:
    Ben bang dat die nuchterheid en tot 10 tellen al een jaartje of 5/6 afgezworen is in NL en is men op de rest van de wereld gaan lijken, de polderversie van heethoofdig fundamentalisme, in dit geval om de zgn vrijheid van meningsuiting (in Iran hadden we al veel langer geen last meer van nuchterheid, dus verwacht nou niet dat het in dit geval wel zou gebeuren

    Lees de nieuw column van Louise Fresco in NRC van vanavond hoe NL onterecht in de kramp is geschoten en in een constante staat van nervositeit verkeert, hier een link naar het weblog-domein van NRC over dit column (niet de column zelf):

    http://weblogs.nrc.nl/weblog/discussie/2008/02/19/nederlanders-moeten-ophouden-met-zelfbeklag/

  74. R.A. said,

    on February 20th, 2008 at 12:23 am

    En column zelf:

    http://www.nrc.nl/opinie/article941298.ece

  75. irani_nl said,

    on February 20th, 2008 at 11:13 am

    Vrije meningsuiting

    Ronald Dworkin is een Amerikaanse filosoof, gespecialiseerd in de rechtsfilosofie en de politieke filosofie ,In 2007 won Dworkin de prestigieuze Holbergprijs……..

    1-The British and most of the American press have been right, on balance, not to republish the Danish cartoons ……

    2-Sometimes the press’s self-censorship means the loss of significant information, argument, literature, or art, but not in this case.

    3-Freedom of speech is not just a special and distinctive emblem of Western culture that might be generously abridged or qualified as a measure of respect fo……

    4-Free speech is a condition of legitimate government. Laws and policies are NOT legitimate UNLESS they have been adopted through a democratic process, and a process is not democratic if government has prevented anyone from expressing his convictions about what those laws and policies should be.

    5-Ridicule is a distinct kind of expression; its substance CANNOT be repackaged in a less offensive rhetorical form without expressing SOMETHING VERY DIFFERENT FROM WHAT WAS INTENDED..
    That is why cartoons and other forms of ridicule have for centuries, even when illegal, been among THE MOST IMPORTANT WEAPONS …..

    6-….Western concern for free speech is therefore only self-serving hypocrisy, and they have a point

    http://www.news.vu/en/business/Media/060314-The-right-to-ridicule.shtml

  76. irani_nl said,

    on February 20th, 2008 at 11:50 am

    vervolg

    7- they note that in several European countries it is a crime publicly to deny,…. that the Holocaust ever took place. They say that Western concern for free speech is therefore only self-serving hypocrisy, and they have a point.

    8-..European Convention on Human Rights that would strike down the Holocaust-denial law and similar laws across Europe for what they are: violations of the freedom of speech that that convention demands.

  77. Jelle said,

    on February 20th, 2008 at 12:37 pm

    @ R.A. en andere liefhebbers - Speciaal voor u:
    Op 3 juli 1857 werd te Parijs het “Tractaat van Vriendschap & Handel tusschen Nederland en Perzië” getekend. Het tractaat kent slechts zes artikelen waarvan het eerste het belanrijkste is.
    Artikel 1 luidt: “Van dezen dag af zal er eene oprechte vriendschap en eene duurzame goede verstandhouding zijn tusschen het Koninkrijk der Nederlanden, zijne koloniën en overzeesche bezittingen en alle Nederlandsche onderdanen en het Keizerrijk van Perzië en alle Perzische onderdanen.”
    Komende zaterdag 23 februari zal het precies 150 jaar geleden zijn dat de tekst van dit verdrag in de Staatscourant werd gepubliceerd. Er is hier toch hopelijk niemand die in deze dagen (van filmpjes en prentjes) vreest voor de toekomst van onze oude vriendschap? Ik stel voor dat we er zaterdag in stilte een (vruchten-) drankje op drinken!

  78. irani_nl said,

    on February 20th, 2008 at 1:39 pm

    Mr. Musharraf said he has no plans to step down. :)

    http://online.wsj.com/article/SB120344482965277323.html?mod=hpp_us_whats_news

  79. nieuwsgierig said,

    on February 20th, 2008 at 1:59 pm

    Weet iemand om welke 2 Nederlandse kranten gaat ?

    http://www.peykeiran.com/iran_news_body.aspx?ID=47609

  80. irani_nl said,

    on February 20th, 2008 at 2:04 pm

    De discipline bij de Koninklijke Marechaussee is zo ver te zoeken :

    1-in bezit hebben van kinderporno
    2- cocaïne en xtc-pillen op zak..
    3-in zwaar beschonken toestand achter stuur
    4-nieuwe partner van zijn ex-vriendin in elkaar slaan :)
    5-collega’s seks hebben gehad in de door hen bewaakte gouden koets. Hiervan zouden zelfs foto’s circuleren
    6-’s nachts in het zwembad van een van de koninklijke paleizen zwemen

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/3340885/_Marechaussee_zootje_ongeregeld__.html

  81. R.A. said,

    on February 20th, 2008 at 4:17 pm

    @irani_nl: Ook al is de Kon. Mar. een bolwerk van uit de kluiten gewassen gezonde Hollandse meiden en jongens uit de provincie………. dit is overduidelijk de schuld van moslims eninvloed van islamisering van Nederland, net als alles wat fout gaat in dit land…………..jawel! :-)

    @Jelle: een druivensapje dan ;-)

  82. Sjonnie said,

    on February 20th, 2008 at 4:37 pm

    Hee -
    ik ken ook wel bijdehant wese hoor.
    Kaik: ik sei twee maande gelede tege un goeie vrient van mijn (we drinke efe veel, twee kratte de man de dag, orisjineel waar):
    wat ga die Wilders in die fillem sette? Ik seg: hij ken eigelijk alleen maar fillempjes van internet stele, van onthoofdinge en sgietpartije, van Al Jazier en so meer. Soas de onthoofding van die Daniel Paarl. Dat is vreselik, begraip me nie verkeert.
    Maar de sjit is: geen omroep sal dat uitsende. Dus ken Gert dan segge: kaik, de linkse kerk is tege mai. Iedereen is tege mai.
    En ik denk dat hij en sijn partij dan as un plumpuddinkie in elkaar sakke. Net als die Peter R. de Vries. Het sijn mislukte kaassoefflees, die gosers.
    Ik zelluf stem altijt op Marijnisse. Die is okee. Ik hep gehoort dat hij ook gratis pils wil uitdele aan jonges die van de steun lefe. Top kerel.
    Nou gaan ik un wippie met de buuf make. Me eige wijffie is naar de Aldi, en buuffie stont net aan de raam te wenke met alleen een stringetje aan. Dus jonges: dese jonge mot efe, assie begraip wat ik bedoel en ik denk dat jullie dat doen.
    Neem der eentje van Sjonnie!

  83. Thomas said,

    on February 20th, 2008 at 5:17 pm

    @Sjonnie. Mooi verpakte diepgang: wees welkom!

  84. irani_nl said,

    on February 20th, 2008 at 6:36 pm

    @R.A

    lees maar de reactie van P.SCHEFFER op Elsevier :)

    …..Binnen elke organisatie gaan de rotte appels eruit…. :)

    54 rotte appels in KM!!!…. wat zegt dat over het functioneren van het bedrijf?????
    de schuld ligt bij : 1-het iraanse A.programma 2- hoofddoek van marokkanen ( 65 plus) 3- het NIE rapport 3-daarna met alles wat naar allochtoon riekt…….

  85. Elisa S. said,

    on February 21st, 2008 at 9:08 am

    R.A., je snapt er niets van, dat zijn niet de moslimsbroeders, maar de zoinisten die zijn geinfiltreerd in de marine en de media :)

    Jelle: Van dezen dag af zal er eene oprechte vriendschap?

    Ik moet gelijk denken aan sommige meisjes die ik tegen kwam op een Iraanse universiteit. Hoi, ik ben die en die. Zullen we vrienden worden? :)

  86. Jelle said,

    on February 21st, 2008 at 11:00 am

    @ Elisa S - ‘Zullen we vrienden worden?’ - een mooie associatie! Hij onderstreept in ieder geval dat vriendschap ook iets is van keuze en wilskracht, en niet louter van emotie en romantiek. Eigenlijk wel een goede instelling van die Iraanse studentes. :)

  87. Loes said,

    on February 21st, 2008 at 5:57 pm

    Ik hoorde vanochtend in “De Ochtenden” op Radio 1 een uitzending uit Iran, gemaakt door Carolien Omidi die in Teheran woont en Matthea Vrij, een verslaggeefster uit Hilversum. Was wel aardig. Matthea Vrij moest een chador laten maken om naar Qom te kunnen reizen voor een interview met de “verlichte” groot-ayatollah Yousef Sanei’i. Hieronder een klein stukje dat inmiddels door “De Ochtenden” op Internet is geplaatst.
    ***

    Iraanse geestelijke aan het woord over de Wilders-film
    “Ik ben verbaasd dat de Nederlandse regering dit gaat toelaten.” Dat zegt de Iraanse geestelijke groot-ayatollah Sanei op Radio 1 De Ochtenden over de Koranfilm waaraan Geert Wilders werkt. Afgelopen week kwam het Iraanse persbureau IRNA met een officiële regeringsverklaring waarin Nederland werd opgeroepen de Wilders-film te verbieden. En ook liberale Iraniërs sluiten zich hierbij aan, blijkt uit de interviews die EO-verslaggever Matthea Vrij opnam in Iran.

    In De Ochtenden komen Iraanse opinieleiders aan het woord over de omstreden film, onder wie Sanei die bekend staat als een gematigd geestelijk voorman. Matthea Vrij sprak hem tijdens een recente reis door Iran. Haar reportage is donderdag 21 februari om 11 uur te beluisteren op Radio 1 De Ochtenden.

    Matthea Vrij interviewde ook Mohammed Reza Khatami, de broer van de vroegere president en een bekende liberaal in het conservatieve Iran. Hij verwacht dat er een fatwa tegen Wilders wordt uitgesproken door een geestelijk leider. Maar na alle heisa rond Salman Rushdie en de Deense cartoons, hebben de meeste Iraanse geestelijken daar niet zoveel trek meer in, denkt Khatami. En hij voorziet geen grote mensenmassa’s die de straat op gaan om tegen de film te protesteren zodra die uitkomt.

  88. Elisa S. said,

    on February 21st, 2008 at 6:16 pm

    in de Engelstalige kranten in Iran spreekt men echter alleen over ‘een Nederlandse Filmmaker’, (gelukkig) niet over Wilders als politicus!

  89. Jona said,

    on February 22nd, 2008 at 2:23 am

    Hoi Thomas

    Ik moet steeds terugdenken aan het stukje waarin je aantoonde dat extremisten elkaar nodig hebben. Dat schreef je op 21 februari 2007 - op de kop af een jaar geleden:
    http://onzemaninteheran.com/?p=48

    Jona

  90. Reza said,

    on February 26th, 2008 at 4:10 am

    Een goede column van Anil Ramdas in de NRC van vandaag, wat betreft Wildernisme. Ik weet niet of ik het hier mag plaatsen, vanwege auteursrechten en zo. Eigenlijk moeten de kranten blij zijn met een link, maar goed…

  91. Thomas said,

    on February 26th, 2008 at 10:18 am

    @Reza. Geen enkel probleem.

  92. Reza said,

    on February 26th, 2008 at 11:16 pm

    Thanks. Ik heb wel een “legale” link kunnen vinden.

  93. setareh said,

    on March 1st, 2008 at 4:55 pm

    Wat Wilders nou precies wil met deze film is mij onduidlijk. Ik denk dat hij alleen maar aandacht wil en dat er uit die film geen enkele boodschaap zal gaan.

    Gezien de reacties van radicale moslims op de Deense cartoons zal deze film nog heftiger reactie gaan uitlokken.

    Wilders doet er verstandig aan om die film voor zchzelf te houden en niet in de openbaarheid te brengen.

Leave a Reply

*
Om te bewijzen dat je een mens bent (en geen spamcomputer), type het volgende codewoord in het kader.
Anti-Spam Image