Nederlanders in Iran
Dat is vervelend. Je bent een Nederlander in Iran en wordt gebeld door een journalist van een Nederlands nieuwsprogramma. Of de (circa 70) Nederlanders in dit land al moeten onderduiken vanwege dreigementen in verband met de wilders film? Je doet je verhaal, en vertelt dat het allemaal heel erg meevalt met de ’spanningen’ hier.
Dat vind de tv-journalist niet echt interessant en uiteindelijk wordt er een selectie van spectaculaire verhalen van Nederlanders in Pakistan uitgezonden en niets over Iran, terwijl het land wel in het progamma wordt genoemd. “Is dat nu waarheidsvinding?”, vroeg een Nederlandse vriend hier aan me, die dit was overkomen. Nee, dat is het niet. Daarom hebben we zelf maar een filmpje gemaakt over Nederlanders in Iran, Geert Wilders en spanningen.
Pas op, deze film kan schokkende beelden bevatten voor kijkers van Nederlandse actualiteitenprogramma’s!



on March 9th, 2008 at 3:57 pm
Geweldig! Mooi accent Thomas!
Hulde, ik hoop nog veel van dit soort filmpjes te zien…. het mag de volgende keer best wat schokkender hoor…
on March 9th, 2008 at 4:07 pm
Inderdaad, geweldig Thomas! Ik heb echt gelachen…
Je spreekt erg goed en grappig Farsi, of was jij dat niet?
on March 9th, 2008 at 4:33 pm
Wat een doodsverachting - met een oranje zotskap door de straten van Teheran! Het deed me direct denken aan die andere thriller, “Basic Instinct”.
Corelli: ‘You ever, uh, engage in any sadomasochistic activity?’ Catherine: ‘Exactly what did you have in mind, Mr. Corelli?’
Eén ding bleef gelukkig onveranderd: Nederland = bloemen.
‘De Hollanders houden veel van bloemen. Oude vrouwen en werklieden moeten langs hunne vensters bloemen hebben; hoe arm zij ook zijn, ’s morgens gaan zij naar de bloemenmarkt en koopen bloemen en vernieuwen hun bloemhouder.’ (Nasirid-Din Shah, bij zijn bezoek aan Holland in 1888)
on March 9th, 2008 at 4:52 pm
Leuk!
on March 9th, 2008 at 4:56 pm
Het feit blijft dat 215 Iraanse “parlementariërs” herzien van de banden met Nederland hebben geëist. En een of andere georganiseerde demonstratie voor de Nederlandse ambassade in Teheran is zo gebeurd hoor.
Ik vind het perfect dat er ook aandacht aan de mening van de ‘gewone’ Iraniër word besteed, het onderscheid maken tussen Iraniërs en Islamitische regime (IRRI), blijft helaas wat betreft berichtgeving over Iran een moeilijke zaak voor de meeste journalisten.
Wilders kon zich niet een betere campagne wensen. CDA, IRRI en andere religieuze regeringen en groeperingen doen het graag voor hem.
on March 9th, 2008 at 5:09 pm
Zo dit is echt super gaaf en goed! Ik wou zelf een tijdje naar Iran om een docu te maken, maar ik weet niet of je makkelijk kunt filmen en interviewen, maar dit is wel precies wat de nederlandse pers nodig heeft! Een tegengeluid. Iran is niet alleen extreem, afrika is niet alleen arm enz enz
on March 9th, 2008 at 5:55 pm
Dr. A.Q.Khan discharged from hospital, shifted to residence
Dr. Khan is being treated by the penal of doctors of his choice.
ks
http://www.app.com.pk/en_/index.php?option=com_content&task=view&id=31374&Itemid=1
on March 9th, 2008 at 6:05 pm
Superbericht!
En wat mij betreft kon de timing niet beter: ik ben net achter de computer gekropen na een heftige discussie met mijn ouders nadat ik ze op de hoogte stelde van plannen om wellicht in het najaar een paar maanden naar Iran te gaan om beter Farsi te leren. Of ik nu helemaal van de honden besnuffeld was…
Dit was eigenlijk het vervolg op een discussie die al ongeveer een jaar loopt en die nog eens heerlijk is opgestookt door de opkomst van de wilders-film hype tijdens mijn laatste verblijf in Iran. Ik dacht toen even rustig mijn e-mail te checken na een fantastische week vredig snowboarden in Dizin met bijna letterlijk geen vuiltje aan de lucht. Tot mijn grote verbazing vond ik een mailtbox vol angst en paniek met e-mails van bezorgde famillieleden (met bijgesloten nieuwsberichten) uit Nederland. Of ik nog niet gehoord had van Wilders en zijn film, of ik me wel bewust was van de risicos die ik liep (alsof ik continu omringt werd door een groep door haat gedreven Iraniers die het allemaal op mij persoonlijk gemunt zouden hebben en mij elk moment zouden kunnen verslinden). Want, zo schreef een (goedbedoellend) familielid: “Ik weet dat in het Oosten in veel mindere mate het individualiteitsbeginsel geldt zoals bij ons vanzelfsprekend is. Je kunt daar ook gestraft worden als je broer, vader of ander famililied iets misdaan heeft. Je weet dus niet hoe ze naar Nederlanders kijken.. ook al heb jij zelf niets misdaan” en, uit hetzelfde mailtje: “Aangezien ze in het Oosten vaak wat minder genuanceerd zijn kan dit natuurlijk geweld opleveren tegen Nederlanders, zoals je ook tegen Denen zag tijdje terug.” Heel wat wijsheid voor iemand die nog nooit een voet op Iraans grondgebied heeft gezet. Nee, dat was lekker genuanceerd…
Er werd vervolgens een beroep op mij gedaan of ik a.u.b. direct met de rest van de groep snowboarders mee terug naar Nederland wilde komen (ik zou nog 2 weken alleen verder reizen om vrienden in Yazd, Esfahan, Teheran en Qom te bezoeken) en als ik dat vertikte of ik dan toch in ieder geval even contact op kon nemen met de NL ambassade en of ik aub vooral niet naar het hol van de leeuw, Qom, zou willen gaan want dat was natuurlijk helemaal vragen om moeilijkheden. Ik moet zeggen dat ik zelden zo verbaasd ben geweest. Ik keek om mij heen en kon moeilijk indenken dat al die mensen die vreedzaam bezig waren met hun dagelijkse bezigheden een bedreiging voor mij vormden. Al stopten ze vaak wel even om de buitenlander te verwelkomen en een praatje te maken. Als ik dan vertelde dat ik uit Nederland kwam was de reactie altijd positief en ging het gesprek al snel over bloemen en voetbal (net zoals in het filmpje). Ik heb mijn weg overigens geheel volgens het oorspronkelijke plan vervolgd en heb echt helemaal niets gemerkt van aan wilders-gerelateerde problemen. Wat mijn persoonlijk veiligheid betreft leek het riso mij groter dat ik ten prooi zou vallen aan het Iraanse verkeer, doodgeknuffeld zou worden door goedbedoelende Iraniers, of zo oneindig zou worden volgepropt met heerlijk eten dat mijn maag het op een geven moment simpelweg zou begeven. Hoe dan ook, ik heb het een beetje gehad met de wilders-iran berichtgeving en heb thuis net een heel betoog gehouden dat perfect ondersteund wordt door dit bericht en filmpje. Zal het direct even bij mijn ouders aandragen als bewijsmateriaal. Mijn dank is groot.
Verder nog even een verwijzing naar een soort gelijk bericht (en filmpje) op het Iran weblog van 1Vandaag door Ludo Hekman, Karel Smouter en Tom van de Beek onder de titel “Filmplannen Wilders Volstrekt Onbekend in Iran”: http://weblogiran.blogvandaag.nl/page/log/32462/Filmplannen%20Wilders%20volstrekt%20onbekend%20in%20Iran
on March 9th, 2008 at 6:07 pm
Echt geweldig!!! Ik heb zo hard gelachen, die muts maakte het zo compleet!!
Het mooiste was wel hoe hij midden op straat met die muts op de peykan (toevallig mn anti-spamwoord) liet stoppen en instapte.
Ik hoop echt van harte dat er nog vele van zulke filmpjes mogen volgen! Echt bedankt.
on March 9th, 2008 at 6:38 pm
Hahaha! Ik denk dat het enige kritiek hier kan zijn: “Kijk daar! een Nederlandse Javad!” (toevallig mijn anti spam woord). Geweldige video, zou leuk zijn om dit soort dingen vaker te zien.
on March 9th, 2008 at 8:23 pm
off-topic
Portugal: blood sucking delicacy. Video
http://en.rian.ru/video/20080307/100917457.html
on March 9th, 2008 at 9:39 pm
Hahaha. Schitterend.
Maar wat ik wel mis is de vraag aan de mensen of ze weten dat er een Nederlandse parlementarier een anti-Koran film heeft gemaakt.
on March 9th, 2008 at 9:57 pm
the truth abou Islamic Democracy:
http://www.youtube.com/watch?v=h1YZYp-CKg0
on March 9th, 2008 at 11:33 pm
De Nederlandse media racen van hype naar hype. Joran was uitgemolken en gezien we een ‘niksig’ kabinet hebben, wordt fitna the movie enorm opgeblazen. De waarheid is niet relevant als het niet sensationeel of vooroordeel bevestigend is.
on March 10th, 2008 at 12:48 am
“Het is een muismat”
Topfilmpje!
Groet van Bas
on March 10th, 2008 at 1:06 am
Hallo& Good by
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1571&i=25762&t=25762
Mvg Hossein
on March 10th, 2008 at 2:04 am
@Reza: Wellicht is dat omdat die “parlementariërs” worden geselecteerd op Wilders-gehalte - dat zijn gewoon de schreeuwlelijken van de andere kant.
on March 10th, 2008 at 2:57 am
Vermakelijk filmpje, maar ik mis inderdaad de vraag of men weet dat er een Nederlandse parlementariër is die een anti-Koran-film heeft gemaakt. Een foto van Wilders laten zien is voor het effect heel leuk, maar dat zegt natuurlijk niemand buiten Nederland iets.
on March 10th, 2008 at 7:37 am
De andere kant (onderbelichte) van de medaille:
http://www.gelderlander.nl/algemeen/dgbuitenland/2791471/Stakende-Afghaan-wil-vreedzaam-Wildersprotest.ece
on March 10th, 2008 at 12:06 pm
Prachtig! het geeft precies mijn eigen ervaringen in Iran weer. Ga zo door Thomas! we want more!
on March 10th, 2008 at 12:29 pm
kunnen jullie dit vaker doen? Jullie vormen een een super duo!
on March 10th, 2008 at 12:43 pm
Dit filmpje had wellicht nog sterker geweest, als jullie naar een ‘Dutch filmmaker’ gevraagd hadden. De naam van Wilders, zijn functie en zijn kapsel hebben bij mijn weten nog maar weinig media-aandacht gehad, maar we hoorden soms wel vage herkenning als we begonnen over een Nederlandse filmmaker. Maar dan alleen nog maar bij journalisten, politici, activisten…
Verder> chapeau!
Zoals Albertine al aangaf, hebben wij onlangs een soortgelijk filmpje en bericht gemaakt, nav. een even eenzijdig bericht in Trouw.
Ook los van dit filmpje hebben we in 2 weken tijd letterlijk geen moment enige spanning ervaren over onze identiteit als NLer. Ook het Ambassadepersoneel gaf aan weinig tot niets aan extra spanning te merken (dit was wel 2 weken geleden).
We hadden een Hup Holland Hup-sjaal bij ons, die gretig van hals naar hals ging voor talloze fotomomenten met Iraniërs die het NL voetbal omhelzen.
Toen we bij het Bright Future instituut (religieus-conservatieve club in Qom) de website van Wilders lieten zien en vertelden over zijn voornemen van een Koranverbod, gaven ze aan vooral veel van rechtszaken in Europa, bijv. bij het Hof van Justitite of het Internationale Hof voor de Mensenrechten te verwachten. Hoewel ze wel overwogen om te gaan demonstreren vanwege de Mohammed-cartoons in DK, zagen ze uiteindelijk vooral een juridische weg om deze ‘heiligschennis’ te voorkomen of te bestraffen. Dat lijkt me een volstrekt legitieme en uiterst beschaafde vorm van verzet.
Toch wil ik niet uitsluiten dat duizenden gelovige Iraanse moslims zich door dit filmvoornemen, en vooral de uiteindelijke film, diep geraakt voelen. Zelfs de studentenprotesten in Herat van de laatste dagen kan ik me ergens wel voorstellen, hoewel ze beter even de film kunnen afwachten.
Ben trouwens wel benieuwd naar de censuur in de regio daar, rondom deze film. De overheden kunnen er enerzijds bij gebaat zijn de film te laten zien (online), maar bieden dan wel een podium aan felle korankritiek. Interessante paradox, kan dat nog opleveren.
on March 10th, 2008 at 3:12 pm
@karel: internet is over het algemeen zo langzaam in Afghanistan (alleen de UN heeft snel internet) dat het moeilijk, zo niet onmogelijk zal zijn voor mensen om het filmpje te bekijken.
on March 10th, 2008 at 3:45 pm
Precies - maar ben benieuwd of bijvoorbeeld sommige TV-zenders in de M-Oregio fragmenten van de film of de film in zijn geheel zullen uitzenden. Misschien zelfs wel eerder dan bij ons?
on March 10th, 2008 at 4:48 pm
denk dat het weer hetzelfde verhaal wordt als met de Deense cartoons: mensen schreeuwen moord en brand en vinden ze beledigend, maar niemand heeft ze ooit met eigen ogen gezien.
on March 10th, 2008 at 4:50 pm
De twee mooiste antwoorden:
“Een muismat.”
“…Van Basten?”
Geweldig filmpje. Meer van dat!
Het is hoog tijd voor wat relativering. De NL regering zou inderdaad meer aandacht moeten besteden aan het kweken van wederzijds begrip, in plaats van hun tijd en ons belastinggeld te verspillen met dat stomme gepolariseer.
on March 10th, 2008 at 4:58 pm
Goed gedaan, te grappig!
on March 10th, 2008 at 4:59 pm
Complimenten!
Mag ik dit gebruiken voor een artikel op mijn eigen weblog?
Het zou inderdaad wel beter zijn als erbij werd vermeld dat de man op de foto een film over de koran aan het maken was, maar aan de andere kant, je toont wel aan dat het onderwerp ‘Wilders’ in Iran niet speelt!
on March 10th, 2008 at 4:59 pm
En oja, laten we alsjeblieft lekker ‘het land van de bloemen’ blijven!!!
on March 10th, 2008 at 5:25 pm
Geweldig gedaan!
Lijkt me leuk om nog meer van zulke filmpjes van jullie te zien, vooral ook met jongeren dat 70procent van de bevolking daar uit maakt en over wat zij denken over verschillende dingen.
on March 10th, 2008 at 5:58 pm
Geweldig van je.
on March 10th, 2008 at 6:10 pm
…en voor evt cynici, de Iraanse reacties zijn beslist niet plaatselijk, ik ben nog niet anders tegengekomen in Iran. Holland zal nog tijden het land van de bloemen blijven -of de ’stad’ van de bloemen, ook dat is dus kennelijk een landelijke associatie
, daar zal geen Wilders verandering in brengen denk ik. Echt hooguit voor een paar dagen, bij een enkeling.
on March 10th, 2008 at 6:11 pm
Een digitaal bloemetje uit Nederland voor mijn lieve broer en de, voor mij onbekende, andere grapjas!
00
0 0 0
00
|
|)
|
Wat een prachtig filmpje. Ik zeg: meer van dit leuks!
Liefs, je zusje
on March 10th, 2008 at 6:12 pm
ter info: het bloemetje zag er voor verzendig mooier uit…
Komt iig uit een goed hart 
on March 10th, 2008 at 6:40 pm
geweldige film Thomas…Ik was eerlijk gezegd tot nu toe ook niet geconfronteerd met de vraag wat wij Iraniers over de film denken, of hoe denk ik dat ze in Iran zullen reageren. Maar in ieder geval dit film laat zien hoe hysterisch Nederland over de gevolgen van zo’n film aan het doen is, terwijl de wereld er rustig erbij zit.
Het is ook niet juist om negatief bevooroordeel te zijn over de mentaliteit en denkvermogen van de mensen ergens anders en in dit geval in MO/Iran.
Ik heb trouwens gelezen dat de kwestie “Toelating Iraanse Studenten” de Nederlandse imago meer heeft beschadigd (in Iran en de wereld) dan zo’n film van een Pestkop.
@Albertin: wat kan (toegediende) angst niet veroorzaken!? Wat jij schrijft is een goed voorbeeld van hoe angst aanzaaien en bevooroordeeld zijn kan doen met onwetende mensen.
on March 10th, 2008 at 6:46 pm
Origineel.
on March 10th, 2008 at 6:50 pm
het is flauw om alleen maar te hameren op de slechte voorbeelden… daarom, om ook eens een ‘best practice’ te benoemen, hier een link naar Trouw:
http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article936619.ece/Film_van_Wieldas_kan_vriend_tot_vijand_maken
Een aardig stuk vanuit Afghanistan, waarin een parlementariër uitgebreid aan ‘t woord komt. Puik werk, op zich.
on March 10th, 2008 at 9:32 pm
Haha, geweldig filmpje!
@karel, je schrijft: “Zelfs de studentenprotesten in Herat (..) kan ik me ergens wel voorstellen, hoewel ze beter even de film kunnen afwachten.”
De film afwachten? Wilders heeft aangekondigd een film te maken die het gewelddadige karakter van de koran en de barbaarsheid van de islam moeten aantonen om zijn oproep tot een koranverbod te onderstrepen. Volgens mij hoef je de film niet te zien om te weten dat ie ongetwijfeld net zo ongenuanceerd over de islam en zo discriminerend tegenover moslims zal zijn als de maker ervan is…
Wat ik trouwens mis is de discussie in Nederland zelf, over de grondwet.
Sinds wanneer wordt artikel 7, het recht op vrije meningsuiting, hoger aangeslagen dan artikel 1 (Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan) en artikel 6 (Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging vrij te belijden)?
on March 10th, 2008 at 9:56 pm
Vettttttttttttttttttttttttttt!!!!! Whaahahahaha, wat een verspilling aan geld en media-aandacht….geef het aan de kiezers…..wat een shitzooi die ophef, laat maar komen die Wilders en ik hoop dat de Islamitsche medeburgers zich verenigen met de rest van de bevolking hier. Als we voor elkaar zorgen heeft die film geen kans..niet reageren op camera of inde kranten,,,niet..geen commentaar…zoek een andere gek die reageert…etc etc.
Na twee dagen is het einde oefening….en heeft het Wilders heel veel geld gekost…whahahahahahahahaha lekker voor m, Samen staan we echt sterk! SAMEN DUS!!!!!
on March 10th, 2008 at 10:41 pm
Thomas GS is al weer op de loop met het inderdaad erg leuke filmpje.
Jammer dat mensen niet beter kunnen onderscheiden.
on March 10th, 2008 at 10:44 pm
Ha prachtig!
Maar ik ben toch bang dat een filmpje nog echt te weinig is om het beeld wat Nederland heeft over Iran te veranderen. Daarvoor worden door sommigen de stereotype beelden over Iran maar herhaald en herhaald.
Jammer dat er zo weinig van dit soort filmpjes zijn. Meer!
on March 10th, 2008 at 10:51 pm
Besteed je ook even aandacht aan die twee zusjes die zijn gefilmd in het bijzijn van twee mannen zonder dat hun echtgenoten erbij waren? Die twee zusjes die uitsluitend dáárom inmiddels elk 99 prehistorische zweepslagen kregen, en nu blijkt dat ze dat verdulleme nog overleven óók, als toetje zullen worden gestenigd tot de dood volgt?
Nee he? Want dat is niet leuk he? Slechte dingen zeggen over de middeleeuwse BEESTEN die het daar voor het zeggen hebben? Slechte dingen zeggen die aantonen dat ze daar GESTOORD zijn. Dat doe jij niet he? Nee, schijtlollige kutfilmpjes maken, dat kun je wel. Echte issues aansnijden, dat moet een ander maar doen he? SUKKEL
http://www.pakistanchristianpost.com/newsviewsdetails.php?newsid=778
on March 10th, 2008 at 11:00 pm
Hoi Thomas,
Bedankt voor dit mooie filmpje. Ik ga deze zomer een reis maken door Iran. Het land fascineert me enorm, en ik kijk er echt naar uit om daar een kijkje te kunnen nemen. Mijn moeder vindt het echter een minder prettig idee, voornamelijk omdat er vrijwel alleen negatief wordt geschreven over Iran. Ik heb het filmpje daarom naar mijn moeder doorgestuurd.
on March 10th, 2008 at 11:02 pm
Bijzonder kleinzielig dat Pritt Stift dit bestempelt als propaganda van ‘demonisch links’. Ik lees vaak geenstijl, maar dit soort filmpjes geven juist een veel gebalanceerder beeld. Sommige mensen willen gewoon té graag het slechte zien in alles wat anders is.
on March 10th, 2008 at 11:33 pm
Geweldig! Buiten de bril van onze media hier in NL valt veel te beleven
on March 10th, 2008 at 11:56 pm
leuk filmpje, ik zag het op campingzender en heb gelijk achter de pc gezeten om een kijkje te nemen in je wereld (wat is Eskandar toch groot geworden zeg!).
Let niet op de gezeik van Geenstijl. in hun ogen ben je al een verrader als je je niet enkel op de misstanden in de Iraanse maatschapij richt, ze kennen de situatie niet en de journalistieke mogelijkheden en de beperkingen. in mijn ogen ben je al een held wanneer je met je geweldige oranje hoed op de straten van Teheran loopt, hulde.
on March 11th, 2008 at 12:03 am
Erg boeiend om te zien! Ik had nog nooit zulke beelden van Teheran gezien, je ziet altijd die boerendorpen. Terwijl er dus ook gewoon moderniteit is.. Zelfs internet blijkbaar
on March 11th, 2008 at 12:13 am
@ Neon
Wat zal jij een klote leven hebben jongen, al dat haat
ga nog maar even lekker door
on March 11th, 2008 at 12:25 am
Heel mooi. Een eye-opener. Wanneer gaat Peter Langhout naar Teheran?
on March 11th, 2008 at 12:25 am
Heyyy, prachtig man. Kan geen ander woord dan respect verzinnen. Het wordt ‘ns tijd dat we ons ogen open zouden trekken en de ware gezicht van de wereld zouden zien. We worden steeds voorgelogen en geloven er ook in(waar we eigenlijk niets aan kunnen doen, want de media heeft het er steeds over) dat er geen beschaving is in dat land. Ik wil je dus feliciteren met dit gelukte en terecht goedgekeurde docu en hopelijk zien we er meer!
on March 11th, 2008 at 12:26 am
Goed werk broertje!!
on March 11th, 2008 at 12:27 am
TOP film, kan het niet anders verwoorden. Dastet dard nakoneh
Misschien een leuk idee om wat noord tehraanse vrouwtjes te interviewen de volgende keer, het oog wil ook wat :p
on March 11th, 2008 at 12:43 am
“Nu is Thomas Erdbrink een arme drommel, die aan het Stockholm Syndroom lijdt. Hij is gegijzeld door het Iraanse regime en blind voor doodstraffen, homo-executies, muziekpolitie, kledingpolitie, etcetera.” Ja Thomas, een groter compliment kun je niet krijgen: Geenstijl op je dak………. en trouwens, ik wist niet dat je gegijzeld was in Iran
Welcome to the club
Gelukkig zijn er ook heldhaftige journalisten die hun vak serieus nemen en dapper bericht doen vanuit de donkere grotten van de onbeschaafde wereld, ik noem bijvoorbeeld ene Harald D., zodat het Geenstijl publiek met een gerust hart weer zwetend van angst, kan gaan slapen.
on March 11th, 2008 at 1:02 am
En het leukste is dit “In plaats van keihard de naam van het “nieuwsprogramma” te noemen”, etc….
Ja Thomas, doe niet zo laf, neem een voorbeeld aan meneer Pritt Stift, die noemt de dingen ook keihard bij de naam….. alleen schrijven onder eigen naam is niet aan hem besteed
on March 11th, 2008 at 1:06 am
Geweldig leuk fimpje! Zet ook weer aan het nadenken over het beeld dat we van de pers, maar ook van onze overheid krijgen voorgeschoteld. Hulde, driewerf!
on March 11th, 2008 at 1:08 am
En wie zegt me dat jij niet de niet interresante reacties eruit ge-edit hebt?
Jij bent waarschijnlijk net zo objectief.
En geenstijl publiek? Mensen die Iran maar een verschrikkelijk land vvinden?
Genoeg mensenrechten worden er verneukt, dus…
on March 11th, 2008 at 1:19 am
Het stinkt hier ineens, wat ruik ik toch?………. ah, da’s het verdwaalde Geenstijl vee !!!!!!
on March 11th, 2008 at 1:21 am
Dit zegt al genoeg: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/1227711.html
on March 11th, 2008 at 1:42 am
Dit is echt heel grappig! En hoe vaak je ook naar het filmpje kijkt, het blijft leuk.
on March 11th, 2008 at 2:44 am
Profiat! Het is fijn af en toe zulke geluiden te horen in plaats van de aanhoudende stemming- en bangmakerijen in de Nederlandse media. Goed werk jongens!
on March 11th, 2008 at 2:46 am
Ahahahahaaaaa…
Geweldig!
on March 11th, 2008 at 3:07 am
good job!
on March 11th, 2008 at 3:18 am
http://www.pakistanchristianpost.com/newsviewsdetails.php?newsid=778
Nee, je zal er eens inhoudelijk op ingaan.
on March 11th, 2008 at 3:21 am
@Puya: Haat? Ik? Heb je die geestelijk gestoorde Iraanse “wetgevers” al eens bekeken?
Ach nee natuurlijk. Iran is een práchtig land natuurlijk. En ach, als je een stapje opzij doet kun je die mooie foto best maken zonder dat er weer een homo aan een hijskraan in je beeld hangt.
on March 11th, 2008 at 4:34 am
@Neon, heb je de foto van je broeders gezien (in Abu Ghraib/Guantanamo) terwijl ze mensen rechten schenden of in Irak, Afganistan en Palestina massas vrouwen en kinderen dood bombarderen of laten dood hongeren? Je Papa Bush die alle democratische staten omzeep helpt die hem niet naar de mond spreken en alle dictaturen en mensenrechtenschenders steunt en als “allies” kenmerkt? maar aller aller belangrijkste is toch, wat is jou bijdrage geweest aan de o-zo-goede-westerse-beschaving behalve hier geboren te worden?
on March 11th, 2008 at 5:16 am
Beste lezers,
Laat 10 Nederlanders in, zeg, Brabant een foto van Ahmedinejad zien en ze 5 ervan zullen misschien zeggen dat het de turkse groenteboer uit Breda of Tilburg is.
Vraag hen vervolgens naar wat ze vinden over Iran en 7 van de tien zullen naar alle waarschijnlijkheid uitboeren dat het vieze vuile moslims zijn.
Het maakt 2 dingen duidelijk; dat Nederlanders nauwelijks op de hoogte zijn van wat er in het buitenland daadwerkelijk gaande is en daarnaast dat Nederlanders bijzonder eenvoudig beinvloedbaar zijn door de media.
Dit filmpje -hoe hilarisch in de ogen van sommigen ook- zegt niet alleen iets over hoe gebrekkig de informatie in Iran is over het gedachtengoed van de heer G.Wilders, het toont ook aan hoe onzinnig het straatinterview, het dragen van een oranje hoed en het vragen naar de betekenis van een klein koninkrijkje in Europa is.
Zou het kunnen zijn dat de heer Erdbrink nu juist net die mensen vragen gesteld heeft die wel iets heel anders aan hun hoofd hebben dan het zich bezighouden met internationale politiek en godsdienstclashes?
Niet voor en niet tegen. Waarom zouden ze ook. Het zijn ook maar mensen. Het iscniet het regime dat hier spreekt.
on March 11th, 2008 at 8:53 am
@R.Maaskant, je slaat de spijker op z’n kop, het zijn ‘net die mensen’ die iets anders aan hun hoofd hebben dan godsdienstclashes en internationale politiek. Zoals 9 op de tien mensen in Iran overigens. Het zijn net mensen.
on March 11th, 2008 at 10:02 am
Kijk, daar geven ze je tenminste nog een lift
on March 11th, 2008 at 10:09 am
leuk filmpje ja - jammer van de werkwoordsfout in r6. Moet ik me toch generen dat ik de link heb geforward.
on March 11th, 2008 at 11:05 am
akkoord met R.Maaskant.
Leuk filmpje trouwens. Had ook niet verwacht dat in elke uithoek van Iran het er even erg aan toe is. Het ziet er niet uit als een radicaal deel. Neem die jonge vrouw op dat bankje alleen al. Zonder man en zonder burka ,mét een niet-volledig-haarbedekkende-hoofdoek. Dus om nu gelijk heel Iran als veilig te bestempelen.
Verder zijn de grootste protesten(van burgers) ook vooral in Pakistan en Afghanistan dacht ik.
Al met al een mooi filmpje. Laat in ieder geval zien dat niet heel Iran door 1 bril te bekijken valt.
on March 11th, 2008 at 11:34 am
@Ruben
“Neem die jonge vrouw op dat bankje alleen al. Zonder man en zonder burka ,mét een niet-volledig-haarbedekkende-hoofdoek.”
Ruben jongen, je hebt nog veel over Iran te leren. Ook over Pakistan en Afghanistan. Ga maar kijken, dat is het beste manier om te leren.
on March 11th, 2008 at 11:46 am
Een soort Man bijt Hond niveau! Amusant maar het voegt niet veel toe.
Het commentaar van R. Maaskant is duidelijk en onderstreep ik.
Het mooie van media is wel dat het voor iedereen makkelijk is geworden iets te maken en publiceren via open source en dat gebruik is te waarderen.
Hopelijk komen er nog wat staatinterviews over andere onderwerpen, zoals die ene jongen aangaf: vrijheid.
Overigens: die jongen met dat petje was hartstikke stoned!! Die zijn dus kennelijk niet zo moeilijk te vinden. Misschien lekker doorvragen over zijn leven a la Joran?
En dat meisje op de bank: die werd overdonderd en reageerde compleet wereldvreemd.
Deze beelden zijn mij bijgebleven. De hele W-discussie is onbelangrijk geworden. De angel is er al uitgehaald! Dit filmpje heeft daar een goede bijdrage aan geleverd.
on March 11th, 2008 at 11:57 am
Vergeet niet, Iraniërs zijn geweldig, but its goverment Sucks.
on March 11th, 2008 at 12:12 pm
zie: on March 11th, 2008 at 11:46 am
staatinterviews = straatinterviews
on March 11th, 2008 at 1:52 pm
hey vet cool dat juillie dit filmpje hebben gemaakt ik vind vet intteresant hoop dat ik meer van juilie hoor met nog meer goede filmpjes
suc6 daar in iran het is daar vet gevaarlijk natuurlijk ^^
on March 11th, 2008 at 2:01 pm
@puya
het verschil is alleen dat iran alles nog volgens religie doet, vergelijkbaar met de heksenverbrandingen in de westerse wereld 500 jaar geleden. Misschien moeten we iran, de gaza strook en syrië maar even vooruit bombarderen. alleen dat zou dat barbaarse stammengezelschap goed doen.
on March 11th, 2008 at 2:12 pm
Is het filmpje verwijderd? Jammer, heb het nog niet kunnen bekijken. Ben erg benieuwd.
on March 11th, 2008 at 2:19 pm
ah hij doet het weer! Erg leuk filmpje, het is duidelijk dat iemand daar zijn roeping heeft gevonden
on March 11th, 2008 at 3:08 pm
@boes. Mischien moet je maar het leger ingaan en mij daar tegen komen in de front!
Uit respect voor Thomas scheld ik je verder niet uit op deze site.
on March 11th, 2008 at 4:20 pm
Tja, Geenstijl is erg van de feitjes en weet leuk het niveau van de Telegraaf te benaderen. (Al kan je op Geenstijl wel vrijuit reacties plaatsen en op de Telegraafsite niet. Ondervond ik onlangs toen ik een beleefde reactie probeerde achter te laten op een artikel uit de Telegraaf waarin ik me afvroeg of de journalist hoor en wederhoor had toegepast. Kreeg een mail terug met de melding dat mijn reactie in strijd was met de regels van de site en dat het om die reden niet geplaatst kon worden.)
Enfin, volgens Geenstijl ben jij de man in het filmpje. Moewahahaha, wat goed!
Groeten uit Amsterdam,
Bart
on March 11th, 2008 at 10:33 pm
Droplul, probeer eens wat homoporno en een biertje te kopen daar! Kijken of je dan nog zo vrolijk over straat loopt. En WIJ zijn geen racisten, die moslims DUS wel!
on March 11th, 2008 at 10:38 pm
@Boes, misschien heb je wel zin om mee te komen als geenstijl zelf eens een kijkje zou komen nemen in Iran. Ka je zien wie en wat je allemaal tegen de vlakte wil gooien
on March 11th, 2008 at 11:04 pm
Genoten van je filmpje. Hoewel ik uit ervaring weet dat je met voxpop net zo veel kunt manipuleren als je wilt (het hangt er maar net van af wie je wat vraagt en wat je uitzendt) geloof ik wel dat het allemaal meevalt. Nederland is nu eenmaal een betrekkelijk rustig land en dan worden de zaken rondom Wilders opgeblazen. Als binnenkort hier de politie-agenten, de onderwijzers en de verpleegkundigen gaan staken heeft de journaille daar de handen aan vol en wordt de aandacht vanzelf verlegd.
on March 11th, 2008 at 11:09 pm
@boes
Door mensen zoals jou, krijg ik meer hekel aan dit regime in Iran, want door hun daden en slechte imago die ze van Iran geven, voelen een paar zielige racisten zich groter en slimmer dan ze eigenlijk in werkelijheid zijn.
on March 11th, 2008 at 11:19 pm
Geenstijl gespuis is weg gelukkig maar de stank blijft hangen…… iemand luchtfrisser bij de hand??
on March 12th, 2008 at 1:00 am
@R.A
zonde voor luchtverfrisser !!!. Urine is steriel, en werkt als desinfectant.het is ook werkzamer tegen vee-stank
verhagen en mehdi saffari
http://www.mehrnews.ir/NewsPrint.aspx?NewsID=653158
on March 12th, 2008 at 12:22 pm
@ Heb je even voor mij….
Thomas een schitterend filmpje, ik ga het promoten hier in België. Zo mag je er meer maken!!!!!!
on March 13th, 2008 at 11:56 am
Een late reactie. Ik kan ook niet alles zo goed meer bijbenen, omdat ik hier in Gorgan veel drukker ben dan in Nederland. En het duurt nu ook veel langer voordat ik een filmpje bekeken heb. Ik krijg hier echt “schokkende beelden”: 2 seconden kijken en dan 4 seconden niets, helaas! (wat kan ik daar aan doen??).
Ik woon nu twee en een halve maand in Iran en wanneer men hoort dat ik uit Holland kom, dan is inderdaad vaak de eerste reactie “keshware gol” (land van de bloemen). Ik heb nog geen negatieve reactie gehad.
Zojuist bij de school van mijn dochter nog een meneer die zijn nieuwsgierigheid niet kon bedwingen en mij vroeg waar ik vandaan kwam.
Ik vroeg hem wat hij zelf dacht. Europa? Ik zei nog even niets. Zweden? Denemarken? Na mijn antwoord “Holland”, begon hij breeduit te lachen en vertelde dat hij blij was mij gesproken te hebben en dat hij mij alle succes toewenste.
on March 13th, 2008 at 7:58 pm
Ik kan het filmpje niet meer bekijken. ‘Deze video is niet meer beschikbaar’, vermeldt YouTube.
on March 14th, 2008 at 3:35 pm
Waar is de film?
Wat is de reden dat de film niet meer bekeken mag worden?
on March 17th, 2008 at 1:22 am
Naajaa waarvoor is die film nou weer verwijderd!!! :(:(
on March 19th, 2008 at 12:37 pm
@Iedereen. we hebben de film na een week weer weggehaald omdat we vonden dat de grap er nu wel af was. Ik zie nu dat we dat wellicht niet hadden moeten doen, mijn excuses als mensen hem niet hebben kunnen zien. Maar geen nood, binnenkort gaan we een nieuwe maken.
on March 22nd, 2008 at 2:28 am
Kan het filmpje niet weer online worden gezet?
Ik zou het heel graag eens bekijken…
on April 2nd, 2008 at 6:12 pm
Als frequente Iranbezoeker lijkt het wel of Iran in de media een soort virtuele ENTROPIA is , dat niks met de Iraanse werkelijkheid te maken heeft. Ook al ben ik een Belg, vind ik dat “Hollandse ” fillmpje dan ook buitengewoon grappig en veel meer to the point dan die hysterische lulkoek van Wilders.
on August 29th, 2008 at 1:59 pm
>Waar is de film?
>Wat is de reden dat de film niet meer bekeken mag worden?
Vast de censuur van NOS.
on February 25th, 2009 at 4:03 pm
Hey Thomas,
Zou je mij deze film willen zenden (via facebook misschien handiger)?
Ik ben erg benieuwd
Groetjes
Zeliha Akdan