Verkiezingen

Posted in Ahmadinejad, Verkiezingen by TE on the March 16th, 2008

Was druk bezig met de verkiezingen, dus even niet gepost waarvoor excuus. Zag dat er interessante discussies waren ontstaan, mooi.

De eerste verkiezingsuitslagen zijn binnen, geen echte verassing met een overwinning voor de ‘principalisten’ (70 procent van de zetels), het kamp van waaruit president Ahmadinejad is voortgekomen.

Wat wel interessant is dat hij nog maar weinig medestanders heeft in die factie. Ten eerste zijn de principalisten al gesplitst in twee groepen. Beide groepen hebben kritiek op de economische politiek van de regering, er bestaan echter verschillen in de manier van aanpak. Meer tijd geven, of managers vervangen, zijn de meest gehoorde opties.

Daarnaast was de opkomst in Teheran toch hoger dan verwacht, met zeker in de middaguren lange rijen bij de stembureau, zag ik tenminste zelf. Veel mensen in de hoofdstad stemden voor de politici rond Khatami, die zich ‘hervormers’ noemen. Vele van hen mochten niet meedoen aan de verkiezingen, en waren gediskwalificeerd door de raad van de hoeders van de grondwet. Meer dan 120 zetels (maximaal) kunnen ze dan ook niet krijgen. Alles in de buurt van dat aantal zou al een enorme overwinning zijn.

Ook al bestaat Iran’s systeem vrijwel uit dezelfde partij (degenen die de Islamitische republiek ondersteunen), er blijft anders dan in sommige andere landen toch ruimte voor interne kritiek op de regering. En die zal in dit parlement meer worden. De voormalige medestanders van Ahmadinejad zullen president en ministers op de korrel nemen vanwege de economische problemen. De hervormers - blij dat ze weer een beetje mee mogen doen- zullen zich op politiek gebied rustig houden maar allianties aangaan met andere ontevredenen. Natuurlijk, zoals uit het bovenstaande al blijkt, is er geen ruimte binnen het systeem voor mensen met compleet andere ideen. Het glas is en blijft half vol - of half leeg.

Morgen worden de volledige uitslagen verwacht, de stemmen in Teheran zijn op het moment van schrijven en bij mijn weten nog niet geteld. De nieuwjaarsvakantie begint donderdag, waarna het land stil zal vallen, kranten komen niet uit, politici gaan op vakantie. Dan zijn de verkiezingen dus weer voorbij.

140 Responses to 'Verkiezingen'

Subscribe to comments with RSS

  1. irani_nl said,

    on March 16th, 2008 at 1:50 pm

    hopelijk hebben de gekozenen wat meer de masculiene eigenschappen,en minder van de feminiene. ik vind iran behoorlijk feminien ,itt japan :)

  2. mobin said,

    on March 16th, 2008 at 3:23 pm

    Goed, zolang de nadruk op economisch falen komt te liggen ben ik tevreden. Economie, economie en nog eens economie, of zoals onze gerespecteerde Jelle al zei: injecties, renteverlagingen, reanimaties… om de chronisch zieke patient te genezen. Nogmaals, zolang de aandacht afgeleid word van de Grote Satan, het lijdende volk in Palestina, islamitische solidariteit naar ECONOMIE heb ik hoop……


  3. on March 16th, 2008 at 3:48 pm

    Hallo Thomas,

    Wat ik een beetje mis in je verder uitstekende reportages in de NRC is in hoeverre de Raad van Hoeders van de Grondwet (zo heet het toch?) echt kijkt naar of de kandidaten wel islamitisch zijn of dat het er meer om gaat of ze bij de kliek horen die de oliebuit verdeelt (een beetje op z’n Russisch).

  4. Thomas said,

    on March 16th, 2008 at 4:15 pm

    @Martijn ter Haar. Dank. Ze kijken voornamelijk of de kandidaat wel tot hun versie van de islam behoort, wat soort van overeenkomt met hun kliek die ook grote delen van de economie beheerst. Maar het is bovenalles een ideologische raad. weet niet of een antwoord is op je vraag, hoop van wel. Heb wel eens een groter stuk over de Hoeders geschreven, maar dat staat niet online en is dus voor het nageslacht verloren gegaan.

  5. Jelle said,

    on March 16th, 2008 at 4:22 pm

    Teleurstelling. Dacht even dat het woord ‘principalist’ een mooie nieuwe vondst van Thomas was, maar nu blijkt me dat sommige parlementskandidaten / leden zich zo zijn gaan noemen. Je hebt ondertussen al de ‘principalist view’, de ‘principalist alliance’ en een ‘principalist Fars news agency’. Ben benieuwd in welke betekenis deze nieuwe benaming wordt gebruikt. Is dat die van ‘belangrijk’ of toch meer van ‘levend naar (bepaalde) principes’? En – nog belangrijker - hoe noemt men iemand die géén principalist is? Is dat een ‘opportunist’, een ‘relativist’, of gewoon een ‘meeloper’? Of ben ik nu gewoon een ‘chicaneur’?

  6. Thomas said,

    on March 16th, 2008 at 5:14 pm

    @Jelle. Principalisten, dat is hun eigen geuzennaam. Ze staan voor de herinvoering van de principes van de revolutie: meer aandacht voor de armen, meer islam in het dagelijks leven en meer export van revolutionaire ideen. Geen vonst van mij dus.

    Hun tegenstanders, die wij kennen als hervormers, noemen zich ‘de volgelingen van de imam’.

  7. amir said,

    on March 16th, 2008 at 5:18 pm

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7288290.stm

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7296050.stm

  8. irani_nl said,

    on March 16th, 2008 at 6:27 pm

    @Thomas jan
    zijn de hervormers niet hetzelfde als eslahtalaban?
    In de iraanse politiek moet iedereen een volgeling van imam zijn… :)

  9. Hossein said,

    on March 16th, 2008 at 6:27 pm

    het kamp van waaruit president Ahmadinejad is voortgekomen.

    http://www.youtube.com/watch?v=368c4uvcGns&feature=related

  10. irani_nl said,

    on March 16th, 2008 at 6:51 pm

    @jelle @ Thomas

    Iranian reform movement :

    http://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_reform_movement

    het woord reformist is alweer niet identiek aan het woord eslahtalaban, volgens sommigen
    bij het woord” reform” wordt gedacht aan “deform en form” (een form via deformatie krijgt een nieuwe form …) ,maar deformatie van het systeem is uit den boze… :)
    iedereen is een volgeling van imaam, vooral in de politieke arena

  11. Hamid said,

    on March 16th, 2008 at 6:53 pm

    Mijn eerste off-topic:

    Twee maanden geleden was ik in Iran en heb daar wat foto’s gemaakt in Tehran en Hamedan.
    Wanneer ik zelf maanden/jaren niet in Iran ben geweest krijg ik erg de behoefte om recente foto’s van Iran te zoeken. Ik dacht ik zet nu mijn eigen foto’s ook op het internet voor geinteresseerden. Vooral de sneeuwfoto’s zijn wel leuk aangezien we hier in NL nooit sneeuw zien.

    http://www.mijnalbum.nl/Album=YDQZB7TH

    Voordat er allerlei discussies losbarsten wil ik zeggen dat de foto’s inderdaad niet representatief zijn voor heel Iran, maar omdat ik altijd erg onder de indruk raak van de snelwegen en auto’s van Tehran heb ik daar veel foto’s van genomen. Ik ben ook maar een (volwassen) jongen.
    De foto’s kunnen wel schokkend zijn voor de GeenStijlers, maar die zijn met dank aan de Pif-Pafs van R.A. compleet verdwenen!

  12. Thomas said,

    on March 16th, 2008 at 7:10 pm

    @Hamid. +1 voor de geweldige Iran Air balie foto met rijen mensen! :)

  13. Hossein said,

    on March 16th, 2008 at 7:11 pm

    http://www.youtube.com/watch?v=DmFdsQNtcDs&feature=related

    Mvg Hossein

  14. irani_nl said,

    on March 16th, 2008 at 8:27 pm

    Ein sehr interessanter off-topic
    Die rolle der iranischer Strasse im zweiten Weltkrieg :)
    Dieser Artikel ist geschnitten aus der Sunday Times

    http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/europe/article3537593.ece

  15. Hossein said,

    on March 16th, 2008 at 8:38 pm

    Wat wel interessant is dat hij nog maar weinig medestanders heeft in die factie
    http://www.youtube.com/watch?v=HmdjqqjUVU0&feature=related
    Mvg Hossein

  16. Thomas said,

    on March 16th, 2008 at 11:32 pm

    @Irani_nl. Ook Duits begrijpt niet iedereen, vertalen dus.

  17. irani_nl said,

    on March 16th, 2008 at 11:46 pm

    @Thomas chashm

    vertaling van Duits : -een zeer interessante off-topic
    - de rol van de Iranischer Strasse (iraanse straat , een
    straat in Berlijn ) tijdens WOII
    -dit artikel is geknipt van Sunday Times (
    zamanhayee yekshanbeh :) )

  18. Jelle said,

    on March 17th, 2008 at 1:53 am

    @ Hamid - Mooie bijdrage!

  19. amir said,

    on March 17th, 2008 at 3:17 am

    @ hamid,

    inderdaad mooi, maar ook een beetje deprimerend al die auto’s.
    het “nieuwe” vliegveld loopt ook lekker soepel zie ik :) (komt waarschijnlijk door het slechte weer??)

  20. Jelle said,

    on March 17th, 2008 at 12:03 pm

    ALTIJD MAAR OFF TOPIC - Van de Cuba-crisis (1962) kan ik mij nog vaag herinneren dat mijn ouders extra naar Simon de Wit (familie van Albert Heyn) gingen – maar ik was toen niet in Havana of Washington. Ja, ik weet nog waar ik was toen Kennedy werd vermoord (1963) – niet in Dallas. Omdat ik altijd in Katwijk naar het strand ging, mistte ik ook de Rolling Stones in Scheveningen (1964). En van de Zesdaagse Oorlog (1967) herinner ik mij wel hoe we via de radio de verrichtingen van de Israelische luchtmacht volgden – maar het zand in mijn schoenen kwam niet uit de Sinai, maar uit … De Praagse Lente (1968), het Teth Offensief (1969), de Eerste Autoloze Zondag (1973) …. ik had toen niet eens een auto! Steeds kwam ik te laat.
    Ook de Iraanse Revolutie zag ik niet aankomen. Verbaasd vroeg ik aan mijn vrouw waar die schreeuwende zwarte massa’s ineens vandaan kwamen. Een beetje angstig was ik ook toen politie in burger ons kwam waarschuwen voor activiteiten van ‘revolutionairen’ in het buitenland - maar ja, ik zat niet in Teheran (eigelijk zat ik nog nooit in Teheran). Ik zat altijd in de zaal, zeg maar. Of ik stond aan de zijlijn. Nooit liep ik zelf eens mee in de March of Folly. Nooit rustte ik zelf eens uit tegen zo’n mijlpaal in de geschiedenis.
    Maar sinds dit weekend is dat anders! Welke headline u hebt gemist? Antwoord: ‘Ramana is de nieuwe Uri Geller’. En … nu komt het: ik was ruim een jaar geleden al per toeval bij een optreden van deze sympathieke ‘magician’. Dus nog ruim voordat u wist dat uw theelepeltjes gevaar liepen! En ik weet dingen … Nou ja, ik moet hier stoppen, want anders heb ik vanavond bij Paul & Witteman niets meer te vertellen.

  21. mobin said,

    on March 17th, 2008 at 12:57 pm

    @Thomas
    Je collega’s van de volkskrant denken heel anders over de uitslag, volgens hun zal Iran nog conservatiever en radicaler worden en heeft Ahmadinejad gewonnen van Larijani (de gematigden).
    http://www.volkskrant.nl/buitenland/article513838.ece/Iran_zet_met_overwinning_radicalen_harde_lijn_voort

    Weet jij of Mottaki meedoet voor de presidentsverkiezingen? Larijani wel, denk je dat hij Iran’s next president is?

  22. R.A. said,

    on March 17th, 2008 at 1:59 pm

    Ik snap al dat gehuil en gezeur over “harde lijn” in buitenlandse politiek van Iran niet……… A) het is gebaseerd op reciprociteit als het om VS (en in mindere mate EU) gaat, dus hard tegen hard (hadden ze maar meer steun en waardering getoond voor Khatami) en het heeft hele zachte kanten als het om andere landen in de wereld gaat B) als men niet diep buigt voor de westerse dwang dan is men “hard”…. nou dikke vette pech, dan maar keihard, Iran heeft toevallig internationaal recht aan zijn zijde in het nucl. dossier, dus buigen hoeft het al helemaal niet….. en met olie van 110$ per vat (and still rising) kan het lekker zijn gang gaan.

    Op A’nejad zijn schoolrapport zijn er allemaal onvoldoendes, behalve voor een vak, buitenslands beleid: een dikke “uitmuntend”……. westen moet nou maar eens zelf buigen :-)

  23. kaatjebee said,

    on March 17th, 2008 at 2:25 pm

    OFF TOPIC
    Vanavond komt de familiebee op tv (NL2, 22.15h bij Nova), een bijdrage van Jan Eikelboom over de veiligheid van Nederlanders in Iran ivm de Wildersfilm (niet zo grappig waarschijnlijk als het filmpje van TE, maar een beetje dezelfde insteek…)

  24. marijke said,

    on March 17th, 2008 at 2:30 pm

    O ja, verrassende uitslagen in Iran. Echt de moeite waard om veel aandacht aan te besteden.
    Ook heel erg de moeite waard om te analyseren. Echt wereldnieuws hoor!

  25. marijke said,

    on March 17th, 2008 at 2:34 pm

    RA: “nou dikke vette pech, dan maar keihard, Iran heeft toevallig internationaal recht aan zijn zijde in het nucl. dossier, dus buigen hoeft het al helemaal niet….. en met olie van 110$ per vat (and still rising) kan het lekker zijn gang gaan.”

    Ach ja, dikke vette pech. Laat je maar lekker opfokken door al die media, uiteindelijk is de top van ieder land met elkaar bevriend. Schudden elkaars handen, lachen zich dood achter onze rug en doen gewoon een ding: de hele boel voor de gek houden. denk je nu werkelijk dat er ook maar een regering is die het goed voor heeft met de gewone mensen? Is nooit geweest.

  26. marijke said,

    on March 17th, 2008 at 2:37 pm

    Voor de mensen hier die tegen “conspiracytheorien” zijn wel of topic.

    Agenda 21 van de VN

    http://www.crossroad.to/text/articles/la21_198.html

  27. R.A. said,

    on March 17th, 2008 at 3:14 pm

    Nou, consequent iemand negeren en niet ingaan op provocaties helpt ook niet tegen stalken…………zucht.

  28. R.A. said,

    on March 17th, 2008 at 4:03 pm

    Wanneer je als land niet naar de pijpen van VS danst en rationeel handelt (itt EU-schhothondjes):

    http://www.reuters.com/article/rbssIndustryMaterialsUtilitiesNews/idUSL1613888820080316

  29. R.A. said,

    on March 17th, 2008 at 5:03 pm

    Eerst de hele tijd roepen dat er niets te kiezen viel en nu zeggen dat er toch wel wat op het spel staat voor A’nejad c.s. met de resultaten van afgelopen verkiezing……wat is het nou, BBC? Make up your f…… mind:

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7299733.stm

  30. mobin said,

    on March 17th, 2008 at 5:17 pm

    @Marijke
    De allerlaatste keer dat ik hierover met jou discussieer, ik blijf erbij dat ik jou theorien niet onderschrijf. Jij stelt dat er een grote elite is in de wereld die achter onze rug oorlogen voert en zichzelf verrijkt. Ik geloof hier niet in en vind jou toewijding nogal naief (let op, dit is absoluut niet beledigend bedoeld).

    Het is simpel: Mensen zijn bij lange na niet intelligent genoeg om zo’n ranzig en allesomvattend machtspel (zoals jij suggereert) te spelen. Als je het hebt over macht moet je de meest basale beginselen niet vergeten… namelijk dat macht verraderlijk en corrumpeerbaar is, dat alles verandert en niets blijvend is, dat macht een stap terugzet voor een nog groter macht, en dat het tot de natuurlijk loop der dingen hoort dat macht afbrokkelt en verloren gaat. Dat intelligente, beter geinformeerde of bevoorrechte mensen een voorsprong hebben in het uitoefen van macht staat buiten kijf. De enige echte macht ter wereld (oh jee ik ga een religieuze uitspraak doen) is Barmhartige heer in de hemelen. Basta!

  31. marijke said,

    on March 17th, 2008 at 5:41 pm

    Mobin jan

    je hoeft mijn theorie niet te onderschrijven. Ik ben hier niet om het met de massa eens te zijn. Mijn toewijding? Denk dat je hier een verkeerd woord gebruikt. naief, idem dito.

    Ik suggereer niets. Ik ga op de feiten af. Ik lees de ‘geschriften’, de treatments, de charters die de grote jongens opstellen in tegenstelling tot de meeste mensen die kul lezen, moderne en herhaalde onzin. Sorry maar dat vind ik zo. De macht, de top, is zo ontzettend intelligent, intelligenter dan ONS, dat zij alles kunnen klaar krijgen wat ze willen. Op de ALLEReerste plaats heb je kennis van de psychologie van de mens nodig en die hebben ze. Niet pas de laatste eeuw maar al eeuwen.
    Daar kun je in The Republic van PLATO, ja Plato, een paar duizend jaar geleden veel over lezen.
    Heb je dat gelezen?

    Macht is uiteraard verraderlijk en corumpeerbaar, maar dat zegt niets over de top die de macht in handen houdt. macht wordt doorgespeeld van de een na de ander. maar een ding is zeker: ze profiteren ervan. De top is een grote familie, vrienden en kennissen ook de Iraanse top hoort daarbij, al doet de media alsof dat niet zo is. de media is onderdeel van die top! Ik heb het niet over thomas als kleine journalist. Ik heb het zelfs niet over Achmedinijad en Bush. De worden bestuurd en zij zeker niet inteliigent.
    OOk heb ik het niet over balkendende en merkel. de eerste officiele machtshebber van een land, is nooit en noit de echte machtshebber!

    Ze weten hoe ze de jonge mensen moeten opzwepen, juist omdat ze jong zijn……………als je wat ouder bent zoals ik, zie je dat de geschiedenissen zich herhalen.

    Kijk, als IK, als nederig mens, kan vergeven waarom kunnen die grote jongens dat niet. Niet omdat ze niet intelligent zijn, maar omdat ze niet willen. ALLE oorlogen hebben voorbereiding nodig, propaganda, geld enz. Die organiseer je niet zomaar in een jaar.

    Bijv. Israel, neem me niet kwalijk maar daar zit al 50 jaar geen schot in. Omdat ze niet willen beste mobinjan.

    Persoonlijk vind ik de meeste hier naief, maar dat mag. De meeste zijn hier veel jonger dan ik afgezien van Loes,en Hossein maar ik durf te wedden dat wanneer jij 56 bent , je iets anders zult denken. Niet dat we daar nu iets aan hebben. jammer.

    Kwaad, in haar puurste en meest vreselijk vorm bestaat. En mensen zijn daar vatbaar voor. Te denken en te hopen dat Kwaad niet bestaat is naief. het is overal om ons heen.

    Binnen nietal te lange tijd mobinjan , zullen we hier hele grote veranderingen gaan zien…..niet ten goede voor ons, geloof me.

    De barmhartige heeft ons een VRIJE WIL gegeven. Het hoogste goed zal ik maar zeggen. En het komt op die Vrije Wil aan. BASTA

  32. mobin said,

    on March 17th, 2008 at 7:25 pm

    @Marijke
    Het is zinloos om met jou in discussie te gaan. Lees het volgende aub niet als beledigend, maar ik vind je opmerking over leeftijd behoorlijk zelfvoldaan en arrogant, nergens op gebaseerd en eigenlijk typisch traditioneel. Age is just a number en jezelf ergens boven plaatsen, vermoeden dat je meer weet/begrijpt dan anderen is funest en misplaatste arrogantie. Als je namelijk meer te weten komt, komt ook het besef dat je steeds minder weet, vandaar dat de besten altijd heel bescheiden zijn over hun competenties/kennis. Echter, in jouw geval betrap ik je op de zoveelste keer dat je stelt de waarheid in pacht te hebben, het maakt je er niet geloofwaardiger op.

    Je hebt mijn opmerkingen over macht en de top duidelijk niet verwerkt/begrepen en dat is jammer. Jouw theorie is net zo aannemelijk als dat: miljoenen jaren geleden de zwarte-streep haaien samen met stippeltjesorka’s samenwerkten. Survival of the fittest! Macht is er niet om te delen, het is er om naar te grijpen.

  33. Marlies said,

    on March 17th, 2008 at 8:54 pm

    Ik heb morgen mijn geschiedenis mondeling over Iran. De afgelopen maanden heb ik me kunnen inlezen en een artikel moeten schrijven. Ik vraag me echter nog wel af: waarom hebben de Iraniërs ondanks grote ontevredenheid over het (economisch) beleid van Ahmadinejad toch zó gestemd dat de leden uit zijn kamp (interne verschillen buiten beschouwing gelaten) met deze verkiezingen zo een overwinning kunnen behalen?

  34. mobin said,

    on March 17th, 2008 at 9:03 pm

    ~Off Topic~

    Wat een stress op de financieele markten, hoe lang gaat dit nog goed. Geef president Bush nog vier jaar en het is afgelopen met de Amerikaanse economie….
    http://www.payvand.com/news/08/mar/1183.html

  35. Florieke said,

    on March 17th, 2008 at 9:09 pm

    @ Thomas

    Ik volg al een tijdje je blog, vooral om een beetje op de hoogte te zijn van de situatie in Iran. Mijn vriend is 16 jaar geleden met z’n ouders naar NL vertrokken en hij is nu een weekje in Iran (voor het eerst weer). Dus als je hem ziet lopen, doe hem de groeten ;-) Ik vind het leuk om te lezen en verhelderend hoe je schrijft. Ga zo door!

    @ Hamid

    Leuk om de foto’s te zien. Ik heb een tijdje geleden een boek gelezen van een duits meisje dat naar Iran ging en jouw foto’s komen erg overeen met hoe ik het in gedachten had na het boek, heel grappig.

  36. irani_nl said,

    on March 17th, 2008 at 9:12 pm

    @marlies

    ontevredenheid over het economische beleid van A”nejad hoeft niet per definitie leiden tot niet stemmen op zijn kamp.Het stemgedrag van Iraniers is waarschijnlijk multidimensionaal…. :)

  37. marijke said,

    on March 17th, 2008 at 9:15 pm

    Mobin jan

    Er zijn hier meedere figuren die hun leeftijd gebruiken om iets te zeggen en die geen commentaar daarop krijgen noch arrogant of zelfvoldaan worden genoemd. Eigenlijk moet jij een pak voor je broek krijgen!!!.Projectie!!

    Dus zijn je opmerkingen erg selectief en daardoor ietwat vals, al wil je niet vals spelen. Age is not a number only. maar dat weet je pas als je zover bent.

    Als je wat ouder bent weet je sommige dingen inderdaad iets meer dan een jongere. dat is de schoonheid van ouder worden anders, wat heb je aan ouder worden?

    Ik begrijp jouw opmerkingen over macht heel erg goed, ik heb meer het gevoel dat jij mij niet begrijpt maar in feite is dat allemaal niet zo belangrijk.

    verschillende keren heb ik titels van boeken gegeven enz. men wilt hier niet naar kijken. Ik vind het prima. de bewijzen zijn er voor wie het wilt zien. Duidelijk is dat jij ( en meerdere hier) dit niet willen zien. IK verzin niets. Ik heb niets bedacht. Ik heb alleen veel gelezen. PLUS ik kan ZELF denken. Dank je. Basta!

  38. marijke said,

    on March 17th, 2008 at 9:18 pm

    En als het afgelopen is met de Amerikaanse economie is het ook afgelopen met de Europese economie. de dingen zijn allemaal met elkaar verbonden.
    de amerikaanse huizenmarkt is ingestort. Hier is dat ook al aan de gang.

    waan jezelf niet in een beter situatie. We krijgen de deksel op de neus en het zou dan wel eens zo kunen zijn dat je zou wilen dat je in iran woont.
    in ieder geval de mensen die niet in grote steden wonen, meer plattelands, zelf grond hebben en wat vee kunnen beter overleven dan welke student of intelectueel tenzij je goede connecties hebt of macht of geld in de familie.

  39. irani_nl said,

    on March 17th, 2008 at 9:20 pm

    @marlies

    een leer die alles terugbrengt tot het niveau van bij voorbeeld het strikt biologische of economische lijkt geen ruimte meer te bieden voor een degelijke analyse….. het is maar een idee

  40. R.A. said,

    on March 17th, 2008 at 9:51 pm

    @marlies: Is Iran examenonderwerp bij geschiedenis op VWO dit jaar??

  41. R.A. said,

    on March 17th, 2008 at 10:04 pm

    @marlies; Misschien een antwoord die (deels) waar zou kunnen zijn:

    Khamenei, de lider maximo, heeft openlijk zijn steun voor die factie uitgesproken (foei, dat mag ie niet, moet boven alle partijen staan)…. de minder zelfdenkende religieuzen/gelovigen onder de kiezers (10-15%) zien dat stemadvies als een religieuze plicht om dat advies te volgen en er niet vanaf te wijken.

    Maar wat ik ook niet snap is hoe het kan zijn dat de opkomst zelfs hoger is dan de vorige keer…….. we zagen op NL TV alleen maar mensen die allemaal zeiden dat ze niet zouden gaan stemmen en dat de machthebbers de pot op konden !?

  42. irani_nl said,

    on March 17th, 2008 at 10:11 pm

    @Marlies

    Kissinger is een oude man, 84 jaar oud…………… lees maar

    ….. Bush administration is unable to define what it really wants to accomplish concerning Iran… :)

    http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=47420&sectionid=3510203

  43. Esfehani said,

    on March 17th, 2008 at 10:18 pm

    @Marlies:

    hoog uit 35 procent van de iraniers hebben gestemd, merendeels gedwongen bijvoorbeeld soldaten sepah pasdaran en hun families.
    Andere mensen die vanwege hun religie nog geloven in het beleid zo rond de 3 procent van de gehele bevolking.
    En anderen omdat ze een stempeltje in hun paspoort nodig hebben, zodat ze hun overheidsbaan kunnen houden, of bijvoorbeeld jongeren die toegang willen tot universiteiten. En nog aantal werklozen omdat er gratis eten werd aangeboden bij de stemlokalen.

    Los van dat hebben ruim 70 procent van de Iraniers de verkiezingen geboycot.
    Feit is dat het geen verkiezingen zijn, maar een show.
    Alles was namelijk van te voren al vastgesteld wie er de macht zou krijgen.
    Er is namelijk een maffia in het systeem die de touwtjes in handen heeft in Iran.

  44. irani_nl said,

    on March 17th, 2008 at 10:39 pm

    @marlies

    D3 system en Terror Free Tomorrow heeft peilingen gedaan.Resultaten van de peilingen :

    1-Ahmadinejad gets a boost from the new poll.
    2-42 percent of Iranians polled believe the economy is headed in the right direction
    3–Iranians are less supportive of concessions to the West than they were in the 2007 poll by the same groups.
    4-

    marlies : 42% gelooft in verbetering van economie….

    http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/03/08/AR2008030802663_pf.html

    mal

  45. irani_nl said,

    on March 17th, 2008 at 10:41 pm

    een correctie : hebben

  46. aye said,

    on March 17th, 2008 at 11:50 pm

    Off-topic maar zeer opluchtend:
    Antoine de Saint-Exupéry (schrijver van De kleine Prins of Shazdeh Kocholoo zoals ik hem ken van mijn kinderjaren in iran) heeft geen zelfmoord gepleegd, maar is neergehaald in zijn vliegtuig tijdens de 2e WO. Voor mij was dit wel belangrijk nieuws, k dacht misschien voor jullie ook, dus vandaar…
    http://www.nrc.nl/kunst/article976875.ece/Ik_schoot_mijn_lievelingsschrijver_uit_de_lucht

  47. aye said,

    on March 18th, 2008 at 12:32 am

    @Mobin
    Ik heb ook mijn twijfels over de topic waar jij en Marijke over hebben gediscussierd. Maar steeds vaker zie ik aanwijzingen in de wereld dat er idd een kleine groep de hele wereld onder zijn controle wilt houden, en het lukt ze ook wel behoorlijk goed. Armen op de wereld worden steeds armer en rijken steeds rijker, terwijl er voldoende voedsel voor iedereen op de wereld aanwezig is. Kijk naar hoe de media gecontroleerd wordt, en hoe mensen steeds dommer worden gehouden. Ik heb er zelf geen onderzoek naar gedaan, maar de vaticaan en de britse monarchie blijken daar een belangrijke rol in te spelen. De familie van Bush stamt af van de Britse monarchie en vele andere amerikaanse presidenten. Zo zijn er veel meer feiten die ervoor pleiten dat deze groep de wereld onder zijn duim houdt.

    Michael Tsarion geeft een goede uiteenzetting hierover, misschien vind je het interessant. Ik weet zelf niet of ik het ook daadwerkelijk geloof, maar het klinkt allemaal vrij logisch.
    http://video.google.com/videoplay?docid=-8545585184878490822

  48. Marlies said,

    on March 18th, 2008 at 12:33 am

    Bedankt allemaal!
    @ R.A:

    Iran was mijn eigen keuze en ik ben er nog steeds heel blij mee. Heel divers en politiek gezien ook zeer interessant. Hoop dat morgen goed gaat. Deze site met alle comments heeft me erg goed geholpen!

    Groetjes

  49. aye said,

    on March 18th, 2008 at 12:38 am

    @Mobin
    Kijk naar deze schokkende film hoe ze de student elektrische shocks geven, alleen omdat hij aan senator John Kerry vroeg of hij lid is of was geweest van de skull and bones (deze kan je googlen).
    http://www.youtube.com/watch?v=iqAVvlyVbag

  50. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 12:44 am

    @Marlies: succes ermee :-)

  51. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 12:46 am

    Net de teaser van NOVA gezien……. dat belooft wat, zomaar quotes van de straat in Iran oppikken(totaal andere context) om het gedoe rond Geert Wilders in NL op de spits te drijven………. hoe laag kun je zinken en het journalistieke vak zo in de zeik te nemen en te verloochenen??

  52. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 1:00 am

    JAN EIKELBOOM= Een eikel zo groot als een boom!!!!

    Wat een idioot 1e klas.

  53. Jelle said,

    on March 18th, 2008 at 1:33 am

    @ Kaatjebee - Nog bedankt voor de Nova-tip. Het was natuurlijk maar een mini-reportage (en de R.A criteria voor journalistiek werden bij lange na niet gehaald), maar we hebben genoten. En wat de Iraanse reacties betreft: het is net als bij tapijten, er is er altijd wel eentje die je in je kamer wilt hebben.

  54. Elisa S. said,

    on March 18th, 2008 at 1:51 am

    Nou, ik vond het eigenlijk wel een interessant stuk bij Nova. Over het algemeen gaf het een vrij realitische beeld van de mening op straat, al vroeg ik me wel een paar keer af of de geinterviewden dit echt zomaar zouden zeggen, als ze weten dat er minders in de buurt zijn (waarschijnlijk/zeker?).
    Ik moest wel lachen bij het stukje over Qom, mensen die zomaar wat roepen (stenigen) en ‘onder elkaar’ hem er dan op wijzen dat het in Europa uitgezonden wordt en dat ie zich in moet houden…. typisch Iraans, dacht ik even. Al vond ik het niet goed dat onze Jan zo doorzocht naar lekkere negatieve simpele qoutes.
    Maar eu, Kaatjebee, ik vond jullie opmerkingen prima!

  55. Robbert said,

    on March 18th, 2008 at 2:31 am

    Misschien voor de liefhebbers aardig om het (korte) weblog van Jan Eikelboom over zijn reis naar Iran te lezen. Het geeft enig inzicht in de wijze waarop zijn drie Nova-reportages tot stand zijn gekomen.
    http://weblog.novatv.nl/iran/

  56. maryam said,

    on March 18th, 2008 at 2:36 am

    Ik vond dit de leukste van de drie nova reportages over iran. Goed dat ze een gevarieerd beeld lieten zien van de mening van de gewone man (en vrouw). En wat een MARMOOLAK (hagedis?) was die akhoond zeg!! Hilarisch! Zag em ook op de zap service van pauw en witteman.

  57. Hamid said,

    on March 18th, 2008 at 3:07 am

    Ik vond Nova ook niet eens zo slecht vanavond. Vooral de mensen op straat vond ik echt goed: De jongen die zegt dat hij eigenlijk geen genuanceerde mening kan vormen omdat de berichten die hij ontvangt waarschijnlijk niet objectief zijn: Dat is toch wat anders dan de met zwaarden swingende tulbanden uit Afghanistan die we eerder deze week steeds langs zagen komen op tv.

    De foto’s die ik trouwens geplaatst had waren inderdaad van toen iedereen daar vastzat door het hevige winterweer. De chaos op het vliegveld was vele malen groter dan te zien is op de foto’s.
    Ik heb een hele dag lopen rennen op het vliegveld en aan vieze rishou’s (baarden van 4 dgn oud) bijna moeten smeken om mij mee te nemen met het vliegtuig, ik had immers een okay-ticket. Echt een ramp, uiteindelijk heb ik vlak voor vertrek bij moeten betalen voor Business Class om terug te kunnen.
    Ook was het zo dat er aan de mensen stukken karton NB VERKOCHT werden voor 1000 toman om op te kunnen liggen. De rit naar Tehran met de taxi’s was op dat moment E80 en de staat van de WC’s was echt niet normaal. Vooral de WC Farangi’s waren vreselijk omdat de helft van Iran niet weet hoe je die gebruikt. Echt een schande (niet het niet weten, maar de staat van de WC’s en het ontbreken van WC-papier). Toen ik daar rondliep bedacht ik mij steeds wat al die buitenlanders op dat moment wel niet zouden denken over Iran. Zij sliepen daar al 2 dagen, maar gelukkig wel op karton.. Zo jammer….
    Maar nu wat vrolijkers, omdat mijn anti-spam Googoosh was:
    http://www.youtube.com/watch?v=Tz0RLz99xoA&feature=related

  58. amir said,

    on March 18th, 2008 at 4:20 am

    @Mobin

    Opzich een goed artikel op payvand, al denk ik niet dat dat DE site is als je objective info over amerika (of iran) wil hebben.

    bijvoorbeeld:These reserves are in the order of trillions of dollars. …. It is then that we will see the real collapse of the US economy.

    hij vergeet te zeggen dat china in sterkere mate veroordeelt is tot amerika dan andersom. Als China zijn investeringen terugtrekt uit Amerika (wat goed mogelijk is) Kan Amerika er op zijn beurt voor kiezen om NIKS meer uit china te importeren. Jaren terug tot 1997 hebben ze de landen om China geholpen om hun industrie te “moderniseren” om aan de grote vraag naar consumptie goederen uit de VS te kunnen voorzien. Met de azie crises is dit alles op een laag pitje gezet omdat China bereid was om zijn deuren voor veel VS bedrijven open te stellen.
    Dus als China zich terug trekt zitten ze en met een productie overschot die niemand kan opvangen en weten ze zeker dat ze hun verliezen nooit meer terug gaan zien. ze moeten dus wel blijven zitten.

    En daarbij vandaag was alles wel diep rood maar je kan het ook zien als een slimme zet van de VS om zijn bankwezen te beschermen voor de buitenwereld. Bear sterns gaat samen met JP Morgan zonder dat iemand begint over concurentie positie enz enz.

    En daarbij deze crises is ontstaan doordat de OVERwaarde van huizen is terug gelopen, gaat om een bedrag van 600 miljard als ik het goed heb. er is nu al bijna (in stappen) 400miljard in de financiele markten gestopt. dus zit nog maar 200 miljard die afgeschreven moet worden. en laat dat geld nou net bij de arabieren en de chinezen zitten.

    haha amerikanen leren wel van hun verleden

    en als ze het echt moeilijk gaan krijgen beginnen ze gewoon een oorlog tegen Iran (met hightech machines) want al die grondtroepen in Irak zijn veel te duur omdat ze de economie veel te weing oplever. bommen moeten verspild worden. geen mensen of tanks

  59. irani_nl said,

    on March 18th, 2008 at 11:07 am

    uitslag van de verkiezingen :

    Osoelgarayan ( #Principalisten )………………………………….: 166 zetels
    Eslahtalaban ( # Reformisten ) …………………………………….: 32 zetels
    onafhankijk ( principalistische neiging, aldus Fars news)…..: 24zetels

    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8612270494

  60. marijke said,

    on March 18th, 2008 at 11:17 am

    @aye

    Ik denk niet dat mensen hier in Michael tsarion zijn geinteresseerd. Alleen al vanwege dat alien gedoe. daar geloof ik persoonlijk ook niet in. Voor de rest heeft hij wel het een en ander te zeggen.
    Toch zijn er nog betere onderzoekers naar de alternatieve geschiedenis. Bijvoorbeeld Alan Watt, een schot uit Canada.

    @amir
    Ben maar niet bang dat China zich terugtrekt. China wordt de nieuwe politiestaat van de wereld zoals Amerika dat is/was, zoals europa (engeland) dat eerst was/is, zoals Rome dat was/is, zoals ……….vul maar in. Amerika is in de uitverkoop, Europa zal volgen. De rijken trekken zich terug in Dubai………
    Pandemien staan op het programma, een geavanceerde versie van dekens, besmet met het griepvirus, die de amerikanen ooit aan de Indianen gaven.
    Want weet je, in een technologisch wereldsysteem heeft het westen niet meer zoveel mensen nodig. De eugenetica (dat al eeuwen bestaat) vindt de wereldbevolking te hoog. Hoe ontvolk je een wereld? De pest? oeps te ouderwets? AIDS? Al beter, een aggressief griepvirus? Nog beter. Wat dacht je van een kind per ouder? Een wet in China.ver van je bed? de wereld is klein beste mensen. en wordt steeds kleiner.

  61. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 11:20 am

    Het gaat mij om dat stukje in Ghom idd, da’s waarom NOVA en Jan Eikelbijter aan riooljournalistiek doen, in Teheran geen boude uitspraken kunnen vastleggen, dus lekker naar straat in Ghom vissen naar clichebevestigende beelden……….maar goed da’s nou het niveau van journalistiek in de polder………. en die akhoond deed het prima, wat is mis met de zaak naar Internationaal hof te verwijzen en de uitspraak daarvan te accepteren……… heel erg genuanceerd voor zo maar een akhoond in Ghom (op zijn beste houtje touwtje Engels)

    En Iran ivm brengen met de hysterie hier in NL, als het goedschiks niet lukt dan maar kwaadschiks……… gooz be shageegheh che rabti dare?

  62. irani_nl said,

    on March 18th, 2008 at 11:36 am

    @R.A

    age mohkam begozan,shageegh a shoon dard migire :)

  63. Sohrab said,

    on March 18th, 2008 at 11:54 am

    Off-topic (maar wel belangrijk):

    Bijna 50 bekende Nederlanders (zie hieronder) roepen op om deel te nemen aan de manifestatie van Nederland Bekent Kleur tegen racisme en voor solidariteit komende zaterdag 22 maart op de Dam.
    Het protest, in het kader van de VN-dag tegen racisme, richt zich ondermeer tegen de discriminerende uitlatingen van PVV-leider
    Wilders. De Raad van Europa hekelde onlangs ook “het stigmatiserend, stereotyperend en zelfs ronduit racistisch taalgebruik tegen moslims” van
    de PVV van Geert Wilders. Steeds meer mensen hebben schoon genoeg van dit klimaat van angst en haat en kiezen vóór respect, tolerantie en
    solidariteit. Het is tijd om kleur te bekennen!

    http://www.nederlandbekentkleur.nl

  64. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 12:24 pm

    Laat NL bekennen dat het dipe en diep racistisch is……… het enige kleur dat NL moet bekennen, is “dieprood”………. van schaamte. Maar NL en schaamtegevoel?…… dat woord kent men hier niet.

  65. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 12:52 pm

    Wanneer is het tjarsjanbesoeri by the way…..vanavond of morgenavond?

  66. irani_nl said,

    on March 18th, 2008 at 1:00 pm

    NL-bekent-kleur actie is gedoemd te mislukken .NL-racisme is geen daad,het is een motief, denkwijze,een ideologie..
    Vanwege lastige verhouding tussen het racisme en de vrijheid van meningsuiting (alleen bedoeld voor 18+, dus niet voor mensen met een mallote interpretatie daarvan) wordt het racisme alleen maar erger….
    Het racisme heeft hier het karakter van een mening en niet strafbaar, evenmin de uiting ervan…
    Als een daad met een racistische motief (een niet-criminele daad) strafbaar wordt gesteld, dan kunnen sommige zeggen dat de rechtstaat in gevaar komt :) omdat de criminaliteit wordt beoordeeld op het motief en niet op het criminele karakter van de daad.

  67. sara said,

    on March 18th, 2008 at 1:14 pm

    @ R.A vanavond is het 4 shanbe-suri!

  68. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 1:29 pm

    @sara: thanx…….nooit begrepen waarom het geen sesjanbesoeri is als je het toch op dinsadgavond viert :-)

    Zardiye man be geenstijl, sorkhiye tamame khabarnegara o matboo’ate hollandi be man ;-)

  69. Elisa S. said,

    on March 18th, 2008 at 1:42 pm

    Ik heb me ook lang verbaasd over 4shanbe, maar ben er langzamerhand achtergekomen dat de avond voorafgaand aan DeDag meestal telt in Iran, eigenlijk misschien wel te vertalen met ‘aan de vooravond van… ‘

  70. irani_nl said,

    on March 18th, 2008 at 1:55 pm

    Derakhshan van Editor:Myself

    1-Campaign for Human Rights in Iran, is not an independent entity. It is created by Netherlands Helsinki Committee which itself is ….The domain is registered by Jan ter Laak, who is also on the board of Press Now, the owner and creator of another Dutch government-funded project, Radio Zamaneh. Isn’t it all quite fishy already?

    2-A new fake video about the brutality of the Iranian police…… The video has all the typical signs of similar MKO produced stuff.

    http://i.hoder.com/

  71. kaatjebee said,

    on March 18th, 2008 at 2:07 pm

    Net zelf gekeken op BVN-tv, ahum
    Jelle, Elisa S, Maryam en Hamid (R.A. verklaar je nader, of nee laat ook maar, Jan is namelijk een prima vent), bedankt.
    4shanbe is toch net zoiets als onze Koninginnenag en Kerstavond enzo. Ook ik ga lekker vuurspringen vanavond…

  72. aye said,

    on March 18th, 2008 at 2:11 pm

    @R.A.
    De reden dat chaharshanbeh-soori op dinsdag avond gevierd wordt, stamt af van de tijden dat men de zonsondergang als het begin van de volgende dag beschouwde. Dus vandaar dat op dinsdag avond, na zonsondergang het feest al kan beginnen. Dit geldt ook voor andere historische gelegenheden in iran.

  73. kaatjebee said,

    on March 18th, 2008 at 2:11 pm

    o ja @Jelle wat betreft die tapijten: die zien er hier in de buurt echt zo uit en het geeft dus ook weer wat wij (als niet journalisten, maar gewone, niet al te best Farsi sprekende expats) elke dag horen op straat….

  74. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 2:20 pm

    @Karin: Ik heb me al nader verklaard………..Jan is een prima vent ongetwijfeld, maar een flut pseudojournalist en een leugenaar……… die vertelt dat de filmploeg gearresteerd is, maar niet verklaart hoe het dan kan als je wel met minders van ministerie op pad bent (op de nova weblog is die vraag aan hem gesteld en onbeantwoord gebleven), hij zegt dat ie niet in bazaar mocht filmen, op de avond na 1e NOVA uitzending van deze serie staat Nicole Le Fever hartje bazaar verslag te doen…….. rara hoe kan dat??

    Waarom moeten al die NLse Kuifjes in godsnaam alles zo opblazen om zelf er interessanter op te worden, en waarom altijd de lobroek en clown willen uithangen met hun eigen belachelijke wereldvreemde orientalistische bril……… terwijl NOVA zoveel journalistieke pretenties heeft ??

  75. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 2:21 pm

    @aye: thanx, weer wat bijgeleerd :-)

  76. marijke said,

    on March 18th, 2008 at 2:23 pm

    Rascisme zit in de mens. Niet in een volk. ken jezelf!

  77. hilda said,

    on March 18th, 2008 at 2:28 pm

    Happy Chaharshanbeh Suri and Ghashoghzani ( Trick or Treating) , and may your wishes come true.

  78. jan eikelboom said,

    on March 18th, 2008 at 2:34 pm

    Ik zit de reacties op mijn reportage zo eens te lezen en vraag me af waarom ene Ra zo fel en onbeschaafd reageert. We hebben gewoon op straat aan iraniers gevraagd wat ze van de wilders-film vonden en dat uitgezonden. wat is daar nou mis mee? sterker nog: het lijkt mij een bijzonder belangrijk verhaal, omdat het laat zien dat in Iran heel wat genuanceerder wordt gedacht/gesproken dan we hier vaak denken.
    Wat betreft onze aanhouding (het was geen arrestatie, we zijn een uur lang vastgehouden op een politiepost): dat kan dus ook als je een met een minder op pad bent.
    Wat betreft de bazaar: daar hebben we uiteindelijk ook toestemmning voor gekregen, maar te laat. Maar dat staat gewoon in het weblog te lezen, so: what’s the point?

  79. kaatjebee said,

    on March 18th, 2008 at 2:36 pm

    Nou ja, het is ook nooit goed!, begrijp nog steeds niet waarom je nou zo vreselijk kwaad wordt hierover. Ik wil me er niet te veel mee bemoeien, maar Jan vertelde dat de filmploeg toestemming heeft gevraagd in de bazar te mogen filmen. Die kregen ze een paar uur voor vertrek (te laat dus). NleF zal het misschien handiger geregeld hebben?

  80. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 2:42 pm

    @ Jan Eikelboom:Ene RA heeft zijn buik namelijk vol van het lage niveau en “onbeschaafde” manier van riooljournalistiek dat door het gros van NL journalisten wordt gebezigd…….. met verwijzing naar je vakbroeder Joris Luyendijk.

    Mijn kritiek betreft ook niet de genuanceerde reacties uit Teheran, dat was blijkbaar niet clichebevestigend voor het thuispubliek………maar tot drie keer toe ” I want to know the opinion of that gentleman” roepen in Ghom, omdat het enige reactie was waar je op zoek naar was…..

    Waarom mag Behrooz Kaboly trouwens niet voor de camera, gaat ie alleen maar mee om als een fixer de rotklusjes op te knappen, waarom moet er altijd een beteweter NL journalist uit de provinciestan alles lopen verklaren???

  81. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 2:49 pm

    Vrevolg: Nodig mij eens keertje uit bij NOVA in de studio dan zal ik frame voor frame vertellen wat er mis is aan jou manier van verslaggeving, en dan beperken we ons tot de 3luik over verkiezingen……. durf je dat?

  82. maryam said,

    on March 18th, 2008 at 2:56 pm

    Dat je van de ene organisatie toesteming krijgt en door de andere wordt is typisch Iran. Dat de ene filmploeg meer wordt dwarsgezeten dan de ander laat alleen de willekeur van het systeem zien. R.A., je doet alsof er ooit enige logica in dat systeem heeft gezeten. Op basis hiervan kun je iemand toch geen leugenaar noemen?

    Bovendien, als iemand in Qom iets zegt wat ons in NL niet goed uitkomt, hoeven wij niet boos te zijn op de journalist die dat (naast andere meningen) laat zien.

  83. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 3:25 pm

    Prima, idd als ik iets beweer moet ik het ook idd bewijzen…..zal NOVA daarvoor alle notities, dagboeken, officiele papieren, en alle ruwe beeldmateriaal van die 3luik ter beschikking willen stellen zodat ik mijn beweringen hard kan maken……… of ik zit er idd helemaal naast, dan zal ik direct elke beschuldiging intrekken en mijn excuses aanbieden….. nou deal of niet?

  84. maryam said,

    on March 18th, 2008 at 3:34 pm

    Dat vind ik een bizarre redenering: “schuldig tot het tegendeel is bewezen”.


  85. on March 18th, 2008 at 3:37 pm

    Tsja, R.A.; als je jezels constant als een soort man-made meetlat opwerpt voor iedere Nederlandse journalist, die probeert in het lastige speelveld van Iran aan waarheidsvinding en storytelling te doen, is dat je goed recht.
    Zoals ik al eerder op ons blog stelde, zou het je echter sieren wanneer je zelf de genuanceerde, rustige en weloverwogen toon zou hanteren die je van journalisten vraagt. Door woorden als leugenaar etc. in de strijd te gooien, breng je journalisten in een vervelende situatie.
    Journalisten als Thomas (en dat geldt ook voor Ludo en mij) stellen zich maximaal transparant op, door kennisvaten als jou de kans te geven leeg te lopen onder onze berichten én om ons scherp te houden. Zie dát dan als je taakomschrijving en verlaag je niet tot het stelselmatig met grote woorden verdachtmaken van iemand als Jan Eikelboom, in dit geval.

    Dat hij bleef doorvragen toen bleek dat de schreeuwende meneer achter de woordvoerder iets anders betoogde dan zijn makker, was simpelweg zijn journalistieke plicht. Hij illustreerde in die ene passage bedoeld of onbedoeld een aantal culturele filters die je tegenkomt als journalist in Iran: (1) de mate van ‘bewustheid’ bij intellectuelen over het beeld dat Europeanen van hun hebben cq. hoe hun woorden overkomen, (2) de wendbaarheid waarmee mensen soms argumenten in stelling brengen om jou te provoceren, danwel te charmeren, maar in elk geval te misleiden, (3) de neiging om - bij taal- en cultuurbarrières - harder te gaan schreeuwen en boude dingen te gaan roepen om je verstaanbaar te maken.

    Wij reisden zelf vrijelijk door Iran en filmden er overal vrolijk op los. Toch werden ook wij op dag 1 twee x opgepakt en wordt je daardoor voorzichtiger. Ook met onze aanpak, zonder persvisum en zonder filmcrew, hadden we te maken met allerlei soorten filters. Die kun je niet altijd omzeilen, maar je kunt ze wel benoemen of zichtbaar maken. Dat is precies wat ook Eikelboom doet, met zijn blog en zijn repo van gister.

    En, omdat je vakbroeder Luyendijk noemt als iemand die óók mediakritiek heeft en aan jouw kant schaart…. We hebben naar ons blog laten kijken en dit is wat hij schrijft> http://weblogiran.blogvandaag.nl .Misschien interessant in deze discussie.

  86. karel said,

    on March 18th, 2008 at 3:44 pm

    ‘opgepakt’, moet natuurlijk zijn ‘aangehouden’. we hebben geen politiebureau van binnen gezien, maar zijn wel 2 x ondervraagd en moesten onze films laten zien.

  87. marijke said,

    on March 18th, 2008 at 4:07 pm

    a.u.b. als je iraniers gaat uitnodigen voor de tv, neem dan een paar die echt wat in iran hebben meegmaakt. A.u.b, geen intelectueel met een goed baantje in nederland, maar een doodgewone man of vrouw.

  88. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 4:41 pm

    @Karel: Hee, we leven in tijden van confrontatie en polarisatie, dus het enige wat ik doe is mij “aanpassen” aan de gehanteerde stijl en tijdsgeest….. en iedereen doet alsof nu alleen maar gaat om die 3luik van NOVA, al is het goed om concreet te blijven (trouwens, ik heb genoeg reden om aan te nemen dat ik genoeg gezien heb in die rapportages om er gaten in te kunnen schieten, dus die beschukdigingen komen niet helemaal uit de lucht vallen)……… ik heb het over jaren, decennia van “gefilterd” weergeven van feiten en een minimum aan of totaal geen contextbepaling als het aankomt op berichtgeving over Iran……niemand hoeft zijn journalistieke plicht te verzaken, indien men ook alle andere journalistieke do’s en dont’s in diezelfde mate toepast. En dat is waar het keer op keer mis gaat……. wederhoor schijnt een overbodige formaliteit te zijn tegenwoordig.

    Prima dat de Reza met de pet op straat wordt overvallen in Teheran met vragen over Wilders (de arrogantie alleen al om te veronderstellen dat Wilders over de hele wereld een bekende figuur is…………..het is maar een schertfiguur in de polder aan de Noordzee).
    Als je naar Iran gaat om over verwachte Wildersrellen en heisa te berichten dan lijkt het me op zijn minst ook om een gang te moeten maken langs de bewuste officiele instanties die langs diplomatieke weg protest hebben getekend in Iran (tegen uitzenden van Fitna (215 parlementariers, en min. van justitie geoof ik ).

    En beste Karel, hoe enorm ik ook genoten heb van jullie manier van opereren in Iran (zo kan het dus ook) zelfs jij beroerde een punt (al was het voorbeeld niet echt een goede illustaratie), nl. om dicht tegen de beleving van de “lezer” te schrijven, waar ik het never nooit mee eens kan zijn omdat het juist dat “beeld” van de thuispubliek is wat aan diggelen moet, omdat het op percepties en verkeerde beeldvorming berust die niet op feiten zijn gebaseerd……… je noemt storytelling in een adem met waarheidsvinding, als je het kunt combineren prima, maar verwar deze niet met elkaar aub.

    En tot slot; waarom altijd dat clowneske in godsnaam, zelfs bij een serieuze rubriek als NOVA……… ik heb de berichtgeving van ABC nieuws vanuit Iran ook gevolgd, Matt Lauer van NBC was vorig jaar in Iran met een serie rapportages, Rageh Omar heeft zichzelf onsterfelijk gemaakt voor mij met zijn uitstekende gebalanceerde docu………….waarom altijd clownesk en zie mij het leukste thuis zijn als een NL journalist op pad gaat??

    Anyway; het is zo simpel, wat heeft NOVA te verliezen om zich tegenover een nobody als ik te verantwoorden en mij bedelven met alle info die ze hebben mbt dit 3luik…….. da’s toch een no brainer, waarom nie, is het te veel gevraagd?

  89. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 4:43 pm

    @maryam: Bizar idd………..als je bedenkt dat dat juist de teneur en de benadering is in de NL media als het op Iran aankomt……… goed dat je dat noemt, da’s de spijker op de kop slaan, thanx.

  90. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 4:47 pm

    correctie op eerdere comment: het is Roozbeh Kaboly en niet Behrooz.

  91. Thomas said,

    on March 18th, 2008 at 5:20 pm

    @de mediadiscussie. Ik vind het niet eerlijk om Jan zo aan te vallen. Hij komt tenminste kijken en doet onlange alle problemen voor bezoekende journalisten zijn best. Ik heb zelf goede verhalen gehoord van kijkers. R.A., respecteer hem ook omdat hij het lef toont om zelf te reageren. Pas je vooral niet aan aan de tijdgeest zoals jij hem beschrijft, want dan wordt je zelf er onderdeel van.

    Kabooly was niet mee met Nova in Iran en zal daar wel zijn redenen voor hebben gehad, lijkt me zo.

    @Jan. Je toont je kwetsbaarheid door hier te reageren, iets wat ik zeer bewonder in elke journalist. Bedankt.

  92. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 5:35 pm

    Helaas, tijden van sussende woorden, fatsoen en redelijkheid zijn al lang voorbij……….. Ongetwijfeld alle lof voor Jan zijn lef om hier te reageren(mooie alliteratie trouwens :-)……. tsja, life is not fair, nor are we, and I’m the most unfair SOB of them all, omdat ik meedogenloos kritisch ben en geen milimeter toegeef………Iha: journalisten moeten niet zielig doen over “moeilijk moeilijk” om verslag te doen in het buitenland, it comes with the f……. territory, blijf dan lekker in je comfortzone in de polder als het zo’n opoffering is voor je ………….. niemand in Iran heeft om de komst van NOVA-ploeg gevraagd lijkt mij, als ze gaan gaan ze voor eigen belangen en niet die van Iraniers lijkt mij……….deze vlieger gaat niet op hier (misschien wel in Kabul :-).

  93. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 5:40 pm

    @Karel: Ik had Luyendijk’s gastcomment al gisteren gelezen trouwens…… da’s ook alles wat ik vraag: leg ’s verantwoordign af meneer Eikelboom hoe je aan je verhaal bent gekomen.

  94. Hamid said,

    on March 18th, 2008 at 6:09 pm

    Ik snap het probleem ook niet helemaal. Als iemand alleen maar met berichten komt die het thuisfront verwacht, is het niet goed. Nu is Nova ook de ‘andere kant’ gaan opzoeken en moesten ze juist parlementariers gaan opzoeken? Zodat zij hun gewoonlijke praatje kunnen houden en de vooroordelen van Nederlanders over Iran bevestigd zien?
    Die mensen zijn vaak genoeg langs geweest op tv en ik vond -zoals ik al eerder zei- de mensen die langskwamen in Nova erg goed en naar mijn idee representatief.
    En toen ik zat te kijken wilde ik ook graag dat de verslaggever aan die jongen in Qom zou vragen wat hij kort daarvoor had geroepen. En ik wilde ook graag zien hoe die akhond daar weer op zou reageren.

  95. Sohrab said,

    on March 18th, 2008 at 6:12 pm

    -“De Bijbel is een fascistisch boek dat oproept tot geweld. Verbied de Bijbel.” Volkskrant 8 augustus 2007
    -”Het Jodendom is een gewelddadige religie. (…) Het zit in die gemeenschap zelf.” Volkskrant 7 oktober 2006
    -”Een op de vijf Joodse jongeren staat als verdachte bij de politie geregistreerd. Hun gedrag vloeit voort uit hun religie en cultuur.”
    Volkskrant 7 oktober 2006
    -”De Nederlandse cultuur is duizend keer beter dan het jodendom.”
    Geert Wilders in Spits, 9 november 2006
    -“Er is geen gematigde mainstream van voorgangers, rabbijnen en geleerden. In Nederland niet, in Europa niet, in het Midden-Oosten niet. Als er al een proces tot matiging op gang komt, duurt het nog zeker duizend jaar.” Volkskrant 7 oktober 2006
    -De PVV wil een verplichting tot spreken van Nederlandse taal in gebedshuizen. (deze is ongewijzigd, maar kan opgaan voor Synagogen, JB) Uit: Partijprogramma PVV/Wilders 2006
    -”Niet uit haat, maar uit trots en zelfbehoud van onze Nederlandse identiteit en onze westerse waarden, verdedig ik een immigratiestop uit Israel.”
    Het Nieuwsblad (Belgie), 9 februari 2008
    -“Waarom durven wij niet te zeggen dat Joden zich aan ons moeten aanpassen, omdat onze normen en waarden nu eenmaal van een hoger, beter, prettiger en humaner beschavingsniveau zijn? Niks integratie, assimilatie! En laat daarna de peijes maar wapperen op het Malieveld. Ik lust ze rauw.” Volkskrant, 1 februari 2004
    - ‘De Bijbel is geen boek dat we hier moeten hebben. Misschien als je al die foute verzen eruit haalt, maar dan blijft er weinig over. Dan is de Bijbel net zo dik als de Donald Duck.’
    Geert Wilder tijdens de Algemene Beschouwingen 2007

  96. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 6:22 pm

    @Hamid: En dat mag jij vinden……… net zoals ik vind wat ik ervan vind.

    Dat van officiele instanties was maar een voorbeeld om aan te geven hoe je verschillende optieken en invalshoeken kunt kiezen in een verhaal om een zo compleet mogelijk beeld te geven………..laat de kijker dan zelf een beeld vormen.
    Karel reageerde op de NOVA-blog van Eikelboom zelf met een ander voorbeeld: een intellectueel dat met argumenten uitlegt wat er mis is met werkwijze en handelen van Wilders, of inhoudelijke kritiek heeft op zijn film……. Dat zijn maar voorbeelden.

    Tsja, ik ben wellicht overgevoelig voor details en de toon………… maar he, da’s mijn goed recht.

  97. Robbert said,

    on March 18th, 2008 at 6:44 pm

    Beste R.A.

    Je bent nu echt onredelijk en onbeschoft. Wees er maar trots op. Een beetje kritischer ten aanzien van jezelf misschien? Je bijdragen zijn steeds vaker een litanie van aanvallen op de Nederlandse samenleving en de media in het bijzonder. Over verantwoording afleggen gesproken: Jan Eikelboom heeft nota bene een weblog bijgehouden gedurende alle dagen dat zijn ploeg in Iran aanwezig was. Ik heb dat hierboven al vermeld: http://weblog.novatv.nl/iran/
    Hier heeft hij zijn werkwijze vrij omstandig uitgelegd.

    In zijn reportages — hoe onvolledig misschien ook in de drie maal zeven minuten die ervoor stonden — probeert hij op straat in elk geval verschillende mensen aan het woord te laten. Wat kan een Nederlandse verslaggever met twee waakhonden aan zijn zij daar nog meer doen? Bovendien, tv heeft nu eenmaal haar beperkingen. Jammer dat je bijna altijd alleen de tekortkomingen wilt zien en niet de verdiensten.

  98. irani_nl said,

    on March 18th, 2008 at 6:47 pm

    Geknipt van Geenstijl

    A.Sanhedrin 76a:
    God zal niet een Jood sparen die “zijn dochter uithuwelijkt aan een oude man, of de vrouw neemt voor zijn zoontje, of een verloren artikel aan een Ongelovige teruggeeft…”
    ………………………………………………………………………………………………
    Joden mogen niet-joden beroven en doden
    ……………………………………………………………………………………………..
    Sanhedrin 57a :
    Als een Jood een Ongelovige vermoordt, zal er geen doodstraf zijn. Wat een Jood steelt van een Ongelovige, mag hij houden.
    Joden mogen liegen tegen niet-joden
    ……………………………………………………………………………………………..
    Baba Kamma 113a.:
    Joden mogen gebruik maken van leugens (”uitvluchten”) om een Ongelovige te misleiden.
    Beledigingen tegen de Heilige Maria
    ……………………………………………………………………………………………
    Sanhedrin 106a :
    Zegt dat Maria een hoer was: “Zij, die de afstammelinge was van vorsten en regeerders, deelde het bed met timmerlieden.” Ook in voetnoot no. 2 bij Shabbath 104b van de Soncino-uitgave, wordt gesteld dat in de “ongecensureerde” tekst van de Talmoed geschreven staat dat de moeder van Jezus, “Miriam de kapster,” seks bedreef met vele mannen.
    …………………………………………………………………………………………..
    Gruwelijke godslastering jegens Jezus Christus
    Gittin 57a. Zegt dat Jezus werd gekookt in “hete uitwerpselen.”
    …………………………………………………………………………………………..
    Sanhedrin 43a.
    Jezus verdiende terechtstelling: “Op de vooravond van het (joodse) paasfeest, werd Yeshu (Jezus) opgehangen… Vermoed je dat hij iemand was die zou worden verdedigd? Was hij niet een Mesith (verleider)?”
    ……………………………………………………………………………………………
    Shabbath 116a:
    Joden moeten de boeken van de Christenen vernietigen, d.w.z. het Nieuwe Testament
    …………………………………………………………………………………………….
    B. Zelfs hoewel God de niet-jood schiep zijn het nog altijd dieren in menselijke gedaante. Het is niet gepast voor een jood om te worden gediend door een dier. Daarom zal hij worden gediend door dieren in mensengedaante. ”
    Midrasch Talpioth, p. 255, Warsaw 1855
    …………………………………………………………………………………………….
    “Het is de wet om iedereen te doden die de Torah ontkent. De Christenen behoren tot de ontkenners van de Torah. ”
    Coschen hamischpat 425 Hagah 425. 5

  99. jan eikelboom said,

    on March 18th, 2008 at 6:51 pm

    @Robbert & Thomas: Dank voor jullie reacties. Het is een beetje vreemd om zo afgezeken te worden, terwijl we ons in Teheran het snot voor de ogen hebben gewerkt in een poging een genuanceerd beeld te brengen. Gezien de vele reacties die we hier ontvangen zijn we daar overigens redelijk in geslaagd. Een voorbeeld:

    Hallo beste Nova,

    Ik heb jullie uitzending gisteren toevallig gezien. Bij deze wil ik de kans grijpen om jullie te complimenteren met de keuze en de uitwerking van jullie onderwerp.
    Het was neutraal en bijzonder informatief. Ga zo door met het maken van goed programma’s. Laat jullie niet meeslepen in de politieke orkanen die over Nederland trekken. Een goede journalist is daar immers immuun voor. Laat de waarheid maar zien, hoe vervelend dat ook mag zijn voor sommige mensen.

    Mvg,
    Een bezorgde PVV-stemmer.

    En dat was het wat mij betreft wel weer.

  100. Hamid said,

    on March 18th, 2008 at 6:56 pm

    @ R.A. Albatte! Dat is ieders recht.

  101. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 6:58 pm

    @Robbert: Welkom in de wereld van continue Iran-bashing, migrant-bashing, xenofobie en onderbuikgevoelens in de NL media zou ik zeggen………. flink K he dat litanie van aanvallen op iets wat iemand heel dierbaar kan zijn?? Ik hoop dat je bloed kookt van woede………..dan weet je hoe het voelt om onderwerp van onrecht en haat te zijn……….K he, om in de schoenen van de ander te staan, nou weet je hoe het voelt…… zet het al een beetje aan het denken??

    Geef voorbeelden van onbeschoft…….. ik geef jer 1000 voorbeelden voor terug.

  102. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 7:06 pm

    Wat een verongelijkt zielige toon zeg………valt me van je tegen Jan, de doorgewinterde door de wol geverfde correspondent is helemaal van zijn stuk bij het minste weerwoord en kritiek…….. kom kom, stel je niet aan vriend, je hoeft er echt niet heen hoor naar dat enge Iran, blijf lekker veilig in de polder in de marge van dagelijkse waan van de dag en polderpolitiek opereren……. je salaris hoef je dan niet met gevaarlijke rapportages in het verre enge buitenland bij te spekken….. geef gewoon mediatrainingen en klus gewoon lekker bij in Den Haag of Hilversum.

    Tsja, ik ben nou eenmaal geen PVV stemmer….. ik heb niet eenhalve hersencel op afbetaling gekocht, en niet in de provinciestan achter de dijken opgegroeid, maar een cosmopoliet die wat van de wereld heeft gezien, Iran toevallig kent, en kan vergelijken en nadenken………. van mij geen complimeneten voor “middelmatigheid”, sorry.

  103. Jelle said,

    on March 18th, 2008 at 7:36 pm

    @ Aye of Hamid – Heeft één van jullie niet nog een mooi Iraans liedje op de plank? Iets om de gemoederen hier te kalmeren. ;) Zelf kwam ik niet verder dan dit: http://www.youtube.com/watch?v=GSERNoYIhbE

  104. Reza said,

    on March 18th, 2008 at 7:39 pm

    Nee Jelle, ik niet in iedere geval.

    @Marijke (on March 18th, 2008 at 4:07 pm), weet je zeker of het woord intellectueel het juiste woord is die je hebt gekozen?
    “Zogenaamd intellectueel” àla, maar intellectueel? Anyway, ik blijf die zogenaamd intellectueel een eng mannetje vinden die chronisch aandacht tekort komt.

  105. marijke said,

    on March 18th, 2008 at 7:40 pm

    Waarom begin je geen eigen blog RA?
    Kun je daar al je gekanker neerschrijven. prachtige cosmopoliet ben jij, met je uitspraken over provincistan. je zult me wel een rascist vinden als ik dit zeg: wat doe je nog hier? Waarom ben je niet in Iran en vijzelt vanuit DAAR je land op! Wat heb jij dan al die jaren gedaan om Iran een goed beeld te geven? Je hebt net zo zitten slapen als wij allemaal.

    Als je wilt dat beelden van Iran op de TV komen, geef die jongens dan ook de kans en de tijd ………..die journalisten zijn net zo geindoctrineerd over iran dan de rest van de wereld.

  106. marijke said,

    on March 18th, 2008 at 7:42 pm

    Sorry Reza, zigenaamde intelectuele mannetjes, daar heb ik nu ook een hekel aan. daar zit de wereld vol van. vaak ook nog gefrustreerd. Voor de rest begrijp ik je opmerking niet.
    Zal wel mijn hollandse kaaskoppige domheid, oeps provincialiteit zijn.

  107. Robbert said,

    on March 18th, 2008 at 7:47 pm

    Beste R.A.

    De toon die je aanslaat tegen een verslaggever die naar mijn indruk zijn werk integer heeft gedaan (al kan er uiteraard altijd discussie zijn over gemiste mogelijkheden en andere onvolkomenheden in zijn werk) vind ik respectloos en onbeschoft. Zeker als deze journalist zijn best doet om zijn werkwijze zo uitgebreid — hier en in een weblog — toe te lichten.

    Wat mijzelf betreft: ik kom de laatste jaren heel geregeld in Iran — als God het wil over twee maanden opnieuw — en het land is mij in al zijn veelzijdigheid zéér dierbaar, net als enkele goede Iraanse vrienden daar. Op mijn werk word ik regelmatig vol ongeloof dan wel met een mild spottende lach aangestaard als ik weer eens een relativerende opmerking plaats bij het vermeende Iraanse kwaad. Maar ik blijf dat doen, omdat ik weet hoe grote delen van de Iraanse bevolking gebukt gaan onder de beperkingen die het regime oplegt en — inderdaad, maar in de tweede plaats — het verre van volmaakte beeld dat het buitenland van Iran heeft. Aan die beeldvorming is dit regime zelf trouwens in grote mate debet.

    Ook ik zou soms graag wat uitgebreider en regelmatiger — en dus evenwichtiger — aandacht zien voor Iran, maar dat wil nog niet zeggen dat ik alle media op een hoop ga gooien. Ik vind het goed dat Nova (en andere Nederlandse media) zich in Iran hebben laten zien. Dat tv haar beperkingen heeft, en dat niet iedereen over jouw uitgebreide kennis beschikt, R.A., dat is iets wat je misschien eens moet accepteren.

  108. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 7:49 pm

    Tsja sorry guys, polemiek is nou eenmaal niet gezellig, maar ik zit in alle kalmte bewust op de rand verbaal te vechten……….dat zijn nou eenmaal de spelregels van polemiek……… if you can’t stand the heat……. get the hell out of the kitchen.

    Maar ik zal een rustig afsluiten met een bijzonder scherp stukje, geleend van Joris Luyendijks gastbijdrage aan uitstekende weblog van Karel en consorten:

    “Daarom is Weblog Iran in mijn kleine wereldje een flink lichtpunt. Hoera! Ik kan er omheen kletsen maar dit blog komt volgens mij echt een eind. Zelf ter plekke verhalen ‘halen’ over echte mensen, in plaats van de onvermijdelijk sterk gefilterde, vervormde en partijdige filmpjes of teksten van persbureaus presenteren als je eigen werk - zoals mainstream media vaak doen. Gebruik maken van Nederlandse Iraniers, je eigen ontdekkingen durven vergelijken met die mainstream media zoals gratis kranten, en daarna het mes waar het hoort: in eigen vlees.

    Hoeveel kom ik als lezer niet te weten kom over wat voor land Iran nu is, wanneer ik de verantwoordingen lees! Culturele filters en vervormingen, politieke hindernissen, beperkingen in tijd en ruimte… Het is niet de schuld van ons journalisten dat de wereld zich vaak zo slecht leent voor journalistiek, maar het is wel onze verantwoordelijkheid die filters met ons publiek te delen. Hierdoor kan ons publiek datgene wat wij wel brengen, zelf kan wegen en plaatsen. En bovendien: vaak kun je fantastisch veel interessante dingen kwijt wanneer je vertelt hoe je aan informatie bent gekomen.

    Anders gezegd: Verantwoording afleggen is een effectieve en vaak spannende methode van verhalen vertellen.”

    Tsja, heren en dames journalisten, zet dat mes eens flink in het eigen vlees……..U bewijst daar het naar een bedenkelijk niveau afgegeleden Nederlandse jouranlistiek een grote dienst mee.

  109. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 7:56 pm

    @R.A. :Ik ben het op alle punten, op[ een na, met je eens….. hoe is dat een keertje voor de verandering? :-)

    Mijn kennis van Iran als Iranier is doorsnee en niet uitgebreid….. maar goed, dat maakt me wel als eenoog wel koning in het blinde polderland :-)

    Happy Tsjarsjanbe Soeri allemaal, ook Jan Eikelboom………. nuff said. :-)

  110. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 7:58 pm

    Oeps…. het was @Robbert natuurlijk.

  111. Hossein said,

    on March 18th, 2008 at 8:13 pm

    http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1571&i=25800&t=25800

    Mvg Hossein

  112. Hossein said,

    on March 18th, 2008 at 8:33 pm

    http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1571&i=25802&t=25800
    Mvg Hossein

  113. hilda said,

    on March 18th, 2008 at 8:48 pm

    @irani_nl
    Als de woord “jood” vervangt wordt door”Moslim”, dan zou ik je vragen of dit stukje geknipt was van Geenstijl of van een Molla’s Ressaleh. No wonder dat ik een hekel aan beide heb. (Geenstijlers en de Molla’s)

    Mijn anti-spam woord = Mashad
    Voor mij had het gebed” Allaho akbar” ,sinds mijn vroegste jaren ,een geruststellende uitwerking. Het maakte niet uit of ik in Teheran, Mashad of London was. Niet dat ik een religieus type ben. Maar nu zeg ik bijmezelf dat mensen zoals Khomeini en Wilders erin zijn geslaagd ,dit gebed om te zetten in een kreet van haat.
    Vandaar mijn haatgevoelens voor allebei.

  114. Amir said,

    on March 18th, 2008 at 8:52 pm

    Marijke,

    Je argument is reactionair and houd geen steek. Waarom zou R.A. “preach to the converted?” in plaats van hier naar Nederland te komen en kaaskoppen als je zelf te doen smelten? Het is dan ook niet verstandig van R.A. om een eigen blog te beginnen daar ons collectief geheugen dan verdeeld wordt, wat je natuurlijk liefst zou hebben: verdeel en heers. Meisje, de tijd van Koloniaal Nederland is voorgoed voorbij en al je gezeik kan daar niets aan veranderen. Wordt wakker en ruik de toekomst.

  115. marijke said,

    on March 18th, 2008 at 9:15 pm

    @ Amir

    Nog nooit in mijn leven heb ik tegen iemand gezegd wat doe je hier! Dit is de allereerste keer. Kijk, ik als nederlandse, welliswaar uit de provincie en nog wel uit het ‘achterlijke’ maar door mij geliefde Limburg, heb bij tijd en wijle gewoon genoeg van het verdeel en heers gedoe van randstedelingen of ze nu daar geboren zijn of niet! van intelectueel gehouwehoer en van uitspraken als achterlijk en provinciaal. Dit meisje, zegt tegen jou jongetje: verdeel en heers is niet mijn motto. wat je ook denkt A-miertje met de nadruk op dat laattste woord want jullie collectief geheugen is bepaald selectief!
    het is gewoon gezeik van de bovenste plank.

  116. Reza said,

    on March 18th, 2008 at 9:26 pm

    @Amir, R.A. heeft al een veelbelovende weblog geopend maar tot nu toe zijn er alleen een paar zielige verhalen op zijn weblog te lezen. Hieronder het url van zijn weblog:
    http://iranfordummies.blogspot.com
    Maar het allerbelangrijkste is dat hij vooral fulltime bezig is om andere weblogs en personen die iets kritisch over IRRI (Islamitische regime) zijn zwart te maken.

  117. aye said,

    on March 18th, 2008 at 9:30 pm

    Taqhdim be shoma azizan, ba eshgh.
    Aan iedereen, met veel liefde.

    http://www.youtube.com/watch?v=pKIn7zfWSZE

  118. Reza said,

    on March 18th, 2008 at 10:04 pm

    @Aye, een mooie melodie maar wat zingt die man vals zeg, of zingt er niemand in dat “liedje”?

  119. karel said,

    on March 18th, 2008 at 10:12 pm

    In aanvulling op RA’s laatste post> na Luyendijk blikken we vanavond zélf terug op ons werk, http://weblogiran.blogvandaag.nl .

    Waarmee meteen een einde gekomen is aan dit blog en aan mijn incidentele gestalk op deze pagina’s.

  120. irani_nl said,

    on March 18th, 2008 at 10:21 pm

    @hida gerami v aziz

    als het woord jood vervangen wordt door moslim…….

    bij mij meot je niet komen met je haatgevoelens………….GS en Mollas ken ik niet .
    ik hou van iedereen………..altijd lachen :)

    az mohabat khar ha gol shvand……….zardi qhalbe hilda sorkh shavaad

  121. irani_nl said,

    on March 18th, 2008 at 10:21 pm

    @hilda

  122. Elisa S. said,

    on March 18th, 2008 at 10:25 pm

    R.A., je hoeft niet in dat *&^% land te wonen, als het je teveel wordt ;)
    Ik geef toe, Iran is veel gastvrijer :)

  123. hilda said,

    on March 18th, 2008 at 10:39 pm

    @irani_nl
    tja, je hebt gelijk, altijd lachen. :)

    Ajab rooyi baba! :) :)

    ghalbe man az sorkh ham sorkhtareh, mesle atish. bad joor misoozooneh.

  124. R.A. said,

    on March 18th, 2008 at 10:41 pm

    @Elisa S:He, in de tijden dat iedereen polariseert en radicaliseert maak ik me schuldig aan………… “ridiculiseren”, veel onschuldiger maar niet iedereen snapt het :-)

    Ach, wij Perzen hebben iets masochistisch……… dus ik blijf nog ff in de polder ;-)

    En ik zal maar lekker niet reageren op provocaties….. maakt sommigen nog razender……… damagh sookhte meekhareem :-))

  125. Reza said,

    on March 18th, 2008 at 10:48 pm

    lol @Hilda

  126. hilda said,

    on March 18th, 2008 at 11:02 pm

    @Reza
    :)

  127. irani_nl said,

    on March 18th, 2008 at 11:04 pm

    @iedereen

    nieuws over 4shanbehsoeri in ANP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    http://www.anp.nl/index.html

  128. irani_nl said,

    on March 18th, 2008 at 11:22 pm

    @iedereen

    het was NL-journalitiek . :)

    shab khosh

  129. Aria said,

    on March 19th, 2008 at 12:47 am

    Chahar Shanbe Souri :) —newsflash—

    Mensen van Iran vooral jongeren zijn de afgelopen uren bezig met het vieren van het traditioneel Perzische feest Chahar Shanbe Soori.
    In verschillende steden zoals Ahvaz, Senedjan en Tehran worden er leuzen tegen het heersende regime in Iran geroepen.
    In Ahvaz roepen jongeren leuzen als onder andere vrijheid vrijheid is ons vredelijke goed recht.

    Berichten dat zojuist van Senedjan binnen zijn riepen jongeren leuzen als
    dood aan Ahmadinejad en dood aan pasdar (soort militaire politie dat orde houd) Het feest Chahar Shanbe Soori hebben zij met protesten tegen het regime voort gezet en zijn in een aantal situaties met politie orde troepen in gevecht geweest.

    In Tehran op het Mohseniye plein en in straten van het westen van de hoofdstad zijn er volgens oog getuigen volop orde troepen aanwezig.
    In Tehran Pars het oosten van de hoofdstad van Iran, hebben massas mensen vuurwerk en zelfgemaakte bommen naar politie orde troepen gegooid. Onder ander in de straat Dehghan en Abouzahra boulevard.

    In Rasht, stad in het noorden van Iran langs de kust van de zee Mazandaran, zijn mensen volop op straat aanwezig met vuurbrandjes overal om over te springen en een groot menigte dansende mensen.
    Verder berichten uit de steden Arak, Kermanshah, Ghorghan, Mashad, Shiraz wordt het traditioneel Perzische feest Chahar Shanbe Soori volop gevierd op straat.

    Meer berichten hierover morgen.

  130. WalB said,

    on March 19th, 2008 at 12:50 am

    ff zeiken, waarom laat je ‘Ik’ weg bij je zinnen die nu beginnen met ‘Was’ en ‘Zag’? Het lijkt wel een trend…

  131. Aria said,

    on March 19th, 2008 at 2:11 am

    Chahar Shanbe Soori —Newsflash— e-mail uit Karaj.

    Dappere jongeren uit Karaj hebben vanavond gestreden tegen het totalitaire fasischtische regime. Rond zessen met een van te voren bedacht plan van aanpak om te strijden verzamelden wij ons, langzamerhand sloten zich verschillende mensen zich bij ons aan, anderen zagen wat er zich afspeelden sloten de deuren van hun winkels en kwamen ook in de menigte.
    Regimes orde troepen aka Islamitsche bezetters van Iran waren overal verspreid aanwezig in de straten.
    Plotseling waren er geluiden van vuurwerk en zelfgemaakte explosieven te horen, andere jongeren sloten zich massaal bij ons aan en schreeuwden uit: Wij willen geen Islamitsche regime, wij willen geen immorele politie, met ons handen in de lucht begonnen we richting de gevangenis Rajanie te gaan.
    Maar plotseling kwamen er meer dan twintig motor rijders van de orde troepen met stokken en kettingen en begonnen ons aan te vallen.
    Maar wij deinsden niet terug! en schreeuwden uit naar de speciale politie troepen. Ja we gingen naar voren, jongeren vielen 1 van die ”motoris” aan sloegen degene van zn moter en begonnen die agent in elkaar te slaan.
    Uiteindelijk sloeg hij op de vlucht en gingen de teams snel weg van het gebied waar de jongeren waren, maar kwamen en snel met meerdere speciale orde teams terug ditmaal vanaf de andere kant van de straat en vielen ons weer aan.
    Vrouwen mannen oud en jong sloegen ze inelkaar, zelfs mensen die al gewond waren spaarden ze niet, die sloegen ze nogmaals en gooiden hen in hun voertuig. Mensen schreeuwden volop laat hen gaan! laat hen gaan!
    Maar hun gooiden met hart van steen de jongeren in hun voertuigen.
    Velen van ons gewond, velen van ons opgepakt.

  132. irani_nl said,

    on March 19th, 2008 at 2:36 am

    @Aria jan

    ik heb een hi-tech mobiel…… je mag gerust op mijn kosten naar Iran bellen als je je bekommert om je familie ,vrienden…..Mohseni-plein….!!!
    chumpie :) take it easy, het is een feest

  133. Hamid said,

    on March 19th, 2008 at 2:53 am

    @ Jelle, om de gemoederen te kalmeren, al vond ik jou link ook prachtig! :
    Live concert van Omid, vooral de viool vind ik erg mooi. Kon ik maar zo mooi viool spelen…

    http://www.youtube.com/watch?v=NaAiS82kwaA

    Het komt inderdaad allemaal wel goed.
    Jongens bi khial, in ieder geval deze week: Nowruz komt eraan!!

  134. irani_nl said,

    on March 19th, 2008 at 3:10 am

    @Aria

    Ying Yang .. Dangerous ;)

    http://www.youtube.com/watch?v=RDZdREkiAdQ

  135. marijke said,

    on March 19th, 2008 at 11:56 am

    off topic:

    “I think the subject which will be of most importance politically is mass psychology…. Its importance has been enormously increased by the growth of modern methods of propaganda. Of these the most influential is what is called ‘education.’ Religion plays a part, though a diminishing one; the press, the cinema, and the radio play an increasing part…. It may be hoped that in time anybody will be able to persuade anybody of anything if he can catch the patient young and is provided by the State with money and equipment.”

    “Although this science will be diligently studied, it will be rigidly confined to the governing class. The populace will not be allowed to know how its convictions were generated. When the technique has been perfected, every government that has been in charge of education for a generation will be able to control its subjects securely without the need of armies or policemen.”
    - Bertrand Russell, “The Impact of Science on Society”, 1953

    http://www.informationliberation.com/?id=22599

  136. Aria said,

    on March 19th, 2008 at 1:49 pm

    @iranikhan_nl. Wat krijgen we nou? Neger muziek??

    Dit klinkt mij toch echt een stuk beter hoor ;)
    http://uk.youtube.com/watch?v=ZG9UVoIaKu4

  137. R.A. said,

    on March 19th, 2008 at 3:12 pm

    @Jan Eikelboom:

    Beste Jan,

    Mijn opgekropte frustraties over eenzijdige, simplistische en vaak onbeschaamd leugenachtige manier waarop Iran in NL media wordt behandeld heb ik, op een onbeschofte en onbeschaafde manier, op jouw bot gevierd. Dat was fout, des Geenstijls, en ook niet zo slim…… met goedkope woordgrappen en gesol met je naam diskwalificeerde ik eigenlijk eerder mijn terechte inoudelijke kritiek, en smeet ik zelf de deur dicht naar inhoudelijke discussie over mijn kritiek. So here it is; excuses aan je persoonlijk voor de onbeschoft- en onbeschaafdheid.

    Maar nu gewoon inhoudelijk en op een serieuze toon.

    Punt 1) Wanneer je in de 1e uitzending van de 3luik nadrukkelijk het volgende zegt:”….We mogen niet in de bazaar filmen, we mogen niet in de koffiehuizen of parken filmen…..”
    En op de 1e post van de blog valt te lezen:”Om te beginnen mogen we bijna nergens filmen.Het koffiehuis en de bazaar en zelfs de parken zijn taboe”.

    Terwijl in diezelfde uitzending jongeren in een “theehuis”, lurkend aan een ghaljoen, lekker ongezouten hun kritiek spuien op ditjes en datjes………..terwijl de volgende dag op 8 uur journaal Nicloe le Fever te zien is die met microfoon in de hand vanuit hartje bazaar in een eindshot haar item afsluit!

    Later blijkt dat de toestemming voor jullie ploeg om in de bazaar te filmen niet op tijd rond was, daar blog je in de laatste post geloof ik ook over…………maar betse Jan, dat is dus botweg slordig en journalistiek onverantwoord, en riekt naar eerst halve waarheden verspreiden en met de mosterd van hele waarheid na de maaltijd aan komen zetten.
    Je zegt nadrukkelijk in de 1e uitzending “we mogen niet”….. dat is heel wat anders dan “wij hebben nog geen toestemming” …..hoe zal ik het netjes formuleren om de woorden leugen en leugenaar niet in de mond te nemen……. is “de waarheid selectief een handje lichten” misschien beschaafder?

    Punt 2) Over de laatste item van de 3luik, over de Orakel uit Venlo.
    A) In die passage met die vrouw die beweert dat ze niet het fijne weet van wat Wilders exact verkondigt maar dat ie wel gelijk heeft, want in tijden van Sjah was er minder ‘immoraliteit’ in de maatschappij dan nu onder ayatollahs (100% waar overigens) … da’s gewoon appels met peren willen vergelijken en slaat als een varken op een tang…..iets in een totaal verkeerde context plaatsen om er mee te scoren.

    B) Je wekt de suggestie in de uitzending dat je naar Ghom bent afgereisd om de mening van geestelijke autoriteiten te peilen….. da’s in ieder geval incorrect want je peilt enkel de mening van zo maar wat seminariestudenten van Hozeye Elmiye, waar je zonder afspraak en met een ‘kadootje” voor de portier bent binnengekomen getuige je blog…… he, dat valt dan weer mee met al die veronderstelde no-go area’s voor de lastige buitenlandse journalist… niet??

    B) Te vaak mis ik de “vraagstelling” die vooraf gaat aan de antwoorden van mensen in de straten… vrijwel alle shots beginnen met de antwoordende mensen…..waarom eigenlijk?

    Dit is vooral het geval in Ghom, en daarbij vooral in die bewuste passage van “steniging” roepende vent op de achtergrond. Ik zal het uitleggen: Direct na de shot van de 2e seminarie student (die met zwarte tulband en Esfahani accent) die zegt dat niet de regisseur maar de ‘hand achter de film’ verantwoordelijk is en gestraft moet volgt een nieuwe shot waarin die bewuste vent zomaar “steniging” roept….. huh, waar is de shot met de vraagstelling vvoarfgaand aan die antwoord gebleven vraag ik me af??
    Die vent wordt vervolgens vrijwel direct door alle omstanders terecht gewezen, en die 1e student (witte tulband en Azari accent) grijpt idd in dat ie rekening moet houden dat het “uitgezonden wordt in Europa en dat ie voorzichtig moet zijn met wat ie roept”. OK…. puntje gescoord voor NOVA, maar is het niet verdacht dat niet duidelijk wordt gemaakt op welke vraagstelling die vent “steniging” roept….. ben je hier niet slordig, of onvolledig en journalistiek onverantwoord bezig?? Ik weet dat de eindmontage en eindredactie hier waarschijnlijk de “hoofdverdachten” zijn dan de correspondent die zijn verslag niet 100% in de hand heeft, dus mijn kritiek is vooral voor hen bedoeld, maar ik zie graag een antwoord of een verklaring van jezelf Jan.

    C) Vervolgens probeer je tot drie keer toe om die vent nogmaals die “steniging” nogmaals uit te lokken. En dit is beste Jan, waar je persoonlijk een hele scheve journalistieke schaats rijdt……..en al het vermeende genuanceerdheid en objectiviteit haal je zelf in een keer en finaal onderuit. Met deze actie wek je het vermoeden van twijfelachtige motivaties, motivaties die rieken naar scoringsdrift en sensatie- en lynchmob journalistiek…… en dat beste Jan, dat is nou de ultieme “no-go area” voor een serieus rubriek als NOVA en haar redactieleden…………in een woord: JAMMER! Want je was bijna geslaagd in je opgave: eens een ander en genuanceerd beel over Iran brengen.

    D) Ik heb gisteren al ‘n paar keer de woorden clowneske- en lolbroekenjournalistiek gebruikt om kort en krachtig de essntie van mijn kritiek samen te vatten. En het bewijs dat ik hier volkomen gelijk heb kwam gisteravond uit de onverwachte hoek: DWDD!

    In de intermezzo waarbij clipjes van TV programma’s de revue passeren waarbij er iets “grappigs” gebeurt zag ik tot mijn stomme verbazing de fragmenten van “steniging” roependen vent en de molla!!!!

    He…… da’s dus voor het Nederlandse TV-publiek de essentie van die 3luik en die laatste item daarin over Wilders: Niet de genuanceerde uitspraken in Teheran, niet de genuanceerde uitspraken van de “geestelijken” in Ghom, de o zo moedige pogingen van NOVA/JE om een ander geluid over Iran te laten horen……….. nee, die steniging en het ingrijpen van molla/omstanders is blijkbaar wat er blijft hangen in het collectieve geheugen van NL-kijker…..en de goedkope lach achteaf bij DWDD!!!

    Wat profetisch van mij om juist dat stukje uit te lichten en aan te wijzen als DE manko aan de NOVA 3luik, en alle goede maar helaas doogeboren bedoelingen.

    Met vrindelijke groeten,

    R.A.

  138. R.A. said,

    on March 19th, 2008 at 7:12 pm

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/7305023.stm

    Roo ke neest, sange paye Ghazvine ;-)

  139. R.A. said,

    on March 19th, 2008 at 7:48 pm

    Voor diegenen die gister reageerden met “ik snap die reactie op NOVA’s Wilders item niet, het was juist heel goed”:

    http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media_tv.php?id=521&autostart=true

    Q.E.D. (Quad erat demonstrantum)

    I rest my case.

  140. Amsterdamse said,

    on March 23rd, 2008 at 3:11 am

    Hoi, Ik was onlangs twee maanden in Teheran. Op schoonfamilie bezoek. Heb er een lange blog over bijgehouden: het is een indrukwekkend land. Vooral als je vrouw bent. Ik denk dat een vrouwelijke correspondent weer andere verhalen zou hebben dan een man in Iran. Voor ons gelden zulke andere regels en wij zijn getuige van werelden die voor mannen geheim blijven. Maar wat ik eigenlijk zeggen wil: ik had graag nu met het nieuwe jaar in Iran gezeten. Zo gezellig! En het is weer is er geweldig nu heh?

    groeten aan de stad Teheran en al die lieve Iraniers!

    en groeten uit Amsterdam!

    Later…

Leave a Reply

*
Om te bewijzen dat je een mens bent (en geen spamcomputer), type het volgende codewoord in het kader.
Anti-Spam Image